به گزارش مانا به نقل از فارس، بلومبرگ نوشت شمال غرب اروپا، به علت درگیری در اوکراین و تغییر جریان تجارت، با کمبود سوخت کشتی مواجه است به طوریکه کشتیها به میزان زیادی برای تامین منابع، به جای دریای بالتیک به مرکز هلند-بلژیک می روند.
به گفتۀ اسوند مولهولت، مدیرعامل شرکت تامین کننده سوخت «مونجاسا گروپ»، در مرکز تجارت نفت آمستردام-روتردام-آنتورپ، بنزین دریایی که در صنعت به عنوان MGO شناخته می شود، دچار کمبود است.
مولهولت گفت: «این محمولهها در منطقه در دسترس نیست.» کشتیهایی که پیش از درگیری روسیه و اوکراین، سوخت با سولفور پایین MGO در منطقه بالتیک دریافت می کردند، اکنون به میزان زیادی برای تامین سوخت بیشتر به مرکز هلند-بلژیک می روند.
اثرات جنگ در بازارهای انرژی موج می زند و بسیاری از شرکت ها از نفت و کشتی های روسیه دوری می کنند زیرا تحریمهای بینالمللی علیه مسکو همچنان در حال گسترش است.
همچنین، همزمان با این وضعیت، بسیاری از پالایشگاههای اروپایی در حال انجام تعمیرات فصلی هستند و این امر عرضه سوخت را کاهش میدهد و قیمتها را بالا می برد.
قیمت گازوئیل دریایی با گوگرد کم که معمولاً توسط شرکت های کشتیرانی در شمال غرب اروپا برای رعایت یک قانون مهم زیست محیطی استفاده می شود، در هفتههای اخیر در آنتورپ افزایش یافته است.
قیمت این سوخت حتی از قیمت نفت برنت بیشتر شده است. MGO سوختی شبیه دیزل است و قیمت آن از زمان جنگ اوکراین افزایش یافته است.