۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

صف کشیدن نفتکش‌های روسیه، ایران و ونزوئلا در نزدیکی سواحل چین

صف کشیدن نفتکش‌های روسیه، ایران و ونزوئلا در نزدیکی سواحل چین
چندین نفتکش حامل نفت روسیه، ونزوئلا و ایران با مجموع محموله ۲۲ میلیون بشکه در نزدیکی سواحل چین منتظر تخلیه محموله‌های خود هستند.
کد خبر: ۹۲۶۰۵

به گزارش مانا به نقل از فورچون، مؤسسه کپلر اعلام کرده است که چندین نفتکش با مجموع محموله ۲۲ میلیون بشکه نفت روسیه، ایران و ونزوئلا در نزدیکی سواحل چین لنگر انداخته‌اند. دلیل بروز این اختلال این است که شکل گرفتن موج جدید کرونا در چین باعث کاهش تقاضای نفت از یک سو و مشکل در حوزه لجستیک از سوی دیگر شده است.
چین یکی از مشتریان اصلی نفت تحریمی ایران و ونزوئلا در سال‌های گذشته بوده و هنوز هم علی‌رغم بالا گرفتن تنش‌ها در اوکراین در حال واردات نفت روسیه است.
شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در چین، واردات نفت تخفیف‌خورده برای این کشور را مختل کرده است و زمان انتظار کشتی‌های نفتکش برای تخلیه محموله‌ها بیشتر شده است.
مؤسسه کپلر پیش‌بینی کرده که در ماه آوریل تقاضای نفت چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان روزانه ۴۵۰ هزار بشکه در روز پایین خواهد آمد که اصلی‌ترین دلیل آن کاهش مصرف بنزین و سوخت هواپیما در این کشور است.
ژان شیِه، کارشناس ارشد نفتی کپلر در سنگاپور می‌گوید: قرنطینه‌های کنونی در چین به طور قطع تأثیر زیادی بر حمل و نقل این کشور خواهد داشت و تقاضای نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین می‌آورد. از سوی دیگر شاهد وجود اختلال در حوزه لجستیک هم هستیم.
پالایشگاه‌های مستقل نفتی در چین مشتریان پروپاقرص این نوع نفت هستند، چراکه هم قیمت آنها ارزان‌تر است و هم آنها به بنادر شرقی روسیه از نظر جغرافیایی نزدیک هستند. شکل‌گیری موج جدید شیوع ویروس کرونا باعث شده تا نه تنها سود این پالایشگاه‌ها پایین بیاید، بلکه آنها مجبور شوند، برخی محموله‌های خریداری شده خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش از پالایش دوباره در بازار بفروشند.
چین در ماه‌های ژانویه و فوریه و پیش از شیوع دوباره ویروس کرونا بر اساس ارزیابی‌های بلومبرگ روزانه ۱۳.۷ میلیون بشکه نفت در روز وارد کرده است. گفته می‌شود متوسط زمان انتظار کشتی‌ها برای تخلیه محموله‌های خود به حدود ۶ روز افزایش یافته است و برای نفتکش‌های بزرگ نظیر کلاس سوئز‌مکس که می‌توانند یک میلیون بشکه نفت حمل کنند از ۴.۵ روز در هفته گذشته به ۱۵ روز رسیده است/فارس

ارسال نظرات
آخرین اخبار