۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

افزایش هزینه‌های حمل و نقل تورم جهانی را ۱.۵ درصد بالا می‌برد

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل در سال جاری می‌تواند نرخ حمل‌و‌نقل جهانی را تا پایان سال ۲۰۲۲، ۱.۵ درصد بالا برد.
کد خبر: ۹۲۵۴۶

افزایش هزینه‌های حمل و نقل تورم جهانی را ۱.۵ درصد بالا می‌برد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد: مطالعه داده‌های دریافتی از ۱۴۳ کشور جهان در سی سال گذشته نشانه می‌دهد هزینه‌های حمل‌و‌نقل به ویژه حمل‌و‌نقل دریایی یک محرک مهم تورمی در سراسر جهان است و در مدت سی سالی که نرخ‌های حمل‌و‌نقل جهانی دو برابر شده تورم جهانی را ۰.۷ درصد افزایش داده است.

در ادامۀ این گزارش آمده است: با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۱ هزینه‌های حمل‌و‌نقل به خصوص در بخش حمل‌و‌نقل دریایی افزایش یافت و اثرات پایدار آن تا ۱۸ ماه آینده با اضافه شدن هزینه‌های حمل‌و‌نقل بر اثر بحران روسیه - اوکراین ادامه خواهد داشت به همین جهت نرخ تورم جهانی تا پایان ۲۰۲۲ بر اثر افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل ۱.۵ درصد افزایش خواهد یافت که بیشترین تأثیرات تورمی بر قیمت سوخت و مواد غذایی خواهد بود.

بر اساس این گزارش پیش‌بینی کارشناسان بر این اصل استوار است که تورم جهانی در ۱۲ ماه آینده به اوج رسیده و فشار بیشتری را بر مصرف کنندگان خواهد آورد حتی اگر روند تورمی کُندتر شود.

کشور‌های محصور در خشکی و کم درآمد، بیشترین تأثیرات  تورمی را مشاهده خواهند کرد.

در پایان این گزارش قید شده است بدون شک جنگ روسیه- اوکراین باعث اختلالات بیشتر در زنجیرۀ تأمین شده و می‌تواند هزینه‌های حمل‌و‌نقل جهانی و اثرات تورمی آن را برای مدت طولانی‌تر بیش از پیش بالا ببرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار