۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

خسارت ۶ میلیارد دلاری به صادرات غلات اوکراین با مسدود شدن بنادر

مسدود شدن بنادر اوکراین باعث شده تا صادرات ۶ میلیارد دلاری غلات از بنادر این کشور متوقف شود این در حالی است که صادرات غله از سوی روسیه همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۲۴۸۸

خسارت ۶ میلیارد دلاری به صادرات غلات اوکراین با مسدود شدن بنادر


به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز اوکراین با  خطر درآمد ۶ میلیارد دلاری غلات در حال حاضر روبرو است، زیرا محاصرۀ بنادر آن توسط نیرو‌های روسیه مانع از صادرات میلیون‌ها تُن گندم و ذرت شده است.

بر اساس این گزارش کشور‌های مصر، ترکیه و یمن که مقصد و هدف صادرات گندم اوکراین هستند، اعلام کردند باید به دنبال منابع جایگزین باشند.

این گزارش حاکی است اوکراین تولید کنندۀ عمدۀ غلات و دانه‌های روغنی است که ۹۸ درصد را از طریق بنادر صادر می‌کند.

در ادامۀ این گزارش آمده است اوکراین چهارمین صادر کنندۀ غلات  جهان به شمار می‌رود که ۲۲ درصد صادرات جهانی غلات را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اینکه کشتی‌های جنگی روسیه در سواحل جنوبی اوکراین مستقر شدند، صادرات غلۀ این کشور از ۲۴ فوریه تا کنون متوقف شده است. مقامات دریانوردی اوکراین می‌گویند بحران روسیه و اوکراین باعث شده بیش از صد فروند کشتی با پرچم‌های خارجی در بنادر  این کشور بلاتکلیف باشند.

"مایکولا گورباچف" رئیس انجمن غلات اوکراین به خبرگزاری رویترز گفت: در حال حاضر با ضرر ۶ میلیارد دلاری از محل صادرات غله روبرو هستیم.

وی افزود: این کشور پتانسیل صادرات ۲۰ میلیون تُن گندم به ازای هر تُن ۳۰۰ دلار را  دارد که قرار بود در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ صادر شود و مدت زمان آن در ژوئن سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.

وی در ادامه افزود: هیچ راهی وجود ندارد که اوکراین بتواند این میزان گندم را با قطار حمل کند.

این مقام اوکراینی در پایان گفت: نگرانی ما در ارتباط با موضوع ادامۀ جنگ این است که کشاورزان امکان کاشت غلات را نداشته باشند و در ارتباط با صادرات غلات، اوکراین با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود.

روسیه به صادرات غلات ادامه می‌دهد

از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد: علی‌رغم شرایط جنگی، صادرات غلۀ روسیه همچنان ادامه دارد و به گفتۀ تحلیلگران IKAR و SovEcon روسیه در ماه مارس بیش از دو میلیون تُن غلات صادر می‌کند.   

"دوارد زرنین" رئیس اتحادیه صادرکنندگان غلات روسیه گفت: صادرات غله به آرامی از بنادر ادامه دارد.

وی یاد‌آور شد: بنادر اوکراین در حال حاضر مسدود است و خریداران غلات از این کشور مانند هند، مصر، چین و ترکیه در حال مذاکره نهایی برای صادرات غلات روسیه به این کشور‌ها هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار