۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

آسیب پذیری حمل و نقل دریایی در مقابل حملات سایبری

صنعت حمل و نقل دریایی در مقابل حملات سایبری به آمادگی کافی نرسیده و باید خود را در مقابل تهدیدهای هکر‌ها پیش از پیش آماده کند. در این میان برگزاری دوره‌های آموزشی برای کاربران می‌تواند نقش مناسبی در پیشگیری از جرم داشته باشد.
کد خبر: ۹۲۳۷۸

آسیب پذیری حمل و نقل دریایی در مقابل حملات سایبری
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس تجزیه و تحلیل منتشر شده از سوی  لویدز‌لیست و بر اساس نظر سنجی‌های انجام شده توسط کارشناسان و تحلیلگران  این مؤسسه  در حال حاضر صنعت کشتیرانی و بندری آمادگی لازم را برای مقابله با انواع تهدید‌ها ندارد و باید نسبت به تقویت آن اقدام کنند.   

در ادامه این گزارش آمده است از بین کسانی  که در نظر‌سنجی شرکت کرده‌اند از هر پنج نفر یک نفر گفت شرکت‌های آن‌ها در سه سال گذشته یک حمله سایبری را تجربه کرده است و حمله سایبری را به عنوان خطر اصلی برای حمل و نقل دریایی عنوان کرده‌اند.

 این گزارش حاکی است با توجه به اینکه برنامه‌های کاربردی آنلاین در صنعت دریایی در دوران کرونا بیشتر شده متأسفانه ریسک پذیری این صنعت در مقابل حملات سایبری افزایش یافته است.

به اعتقاد تحلیلگران لویدز‌لیست اگرچه ۶۳ درصد از افراد‌ی که در این نظر‌سنجی شرکت داشتند، اعلام کردند آمادگی مقابله با حملات سایبری را دارند، اما در‌باره راهکار‌های مقابله با آن با شک و تردید مواجه بودند در این میان  پاسخ ۱۶ درصد از افراد منفی و ۲۱ درصد پاسخ نداده‌اند.

"لارس جنسن" مدیر اجرایی Vespucci Maritime به لیست لویدز گفت: متأسفانه یافتن افرادی که در حملات سایبری مشارکت می‌کنند برای صنعت دریایی بسیار مشکل است، اما اجماع جهانی می‌تواند مقابله با حملات سایبری را برجسته کرده و بر توانمندی شرکت‌ها بیفزاید.

وی در ادامه گفت: باید شرکت‌های کشتیرانی و بندری کارمندان و اپراتور‌های خود را به سیستم‌های مقابله با حملات سایبری مجهز کنند، اما متاسفانه این مورد نادیده گرفته می‌شود و معمولاً سرور‌هایی که توسط این کاربران اداره می‌شود در معرض خطر قرار می‌گیرد.

پاسخ دهندگان اعلام کردند نیمی از حملات انجام شده تاثیر جزئی بر عملیات شرکت‌ها داشته در حالیکه نیم دیگر معتقدند که آسیب پذیری می‌تواند بیشتر از این‌ها باشد.

"بیل اگرتون" مدیر ارشد سایبری یک شرکت بیمه در این زمینه گفت: اکثر شرکت‌های حمل و نقل بزرگ اقدامات مناسبی را برای مقابله با حملات سایبری انجام داده و قابلیت‌های لازم را برای کاهش حملات دارند.

وی افزود:، اما این نگرانی دربارۀ شرکت‌های کوچک وجود دارد که هنوز به این باور نرسیده‌اند و معتقدند که شاید هکر‌ها به شرکت‌های کوچک علاقه نشان نمی‌دهند

"دانیل نگ" مدیر اجرایی CyberOwl گفت: علی‌رغم نگرانی‌های موجود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در آگاهی از حملات  سایبری به ویژه در دوران کرونا وجود داشته است.

وی در ادامه گفت: با اکثر خطوط کشتیرانی مذاکره به عمل آمده تا محافظت از کشتی‌های آن‌ها را در مقابل حملات سایبری بر عهده بگیریم، اما هنوز به نتایج لازم دست نیافته‌ایم چراکه آنان نمی‌دانند که هر لحظه ممکن است مورد تهدید قرار گیرند.

با این حال سعی می‌کنیم حفاظت از سیستم‌ها را از طریق عملیات آنلاین زیر نظر داشته باشیم.

وی گفت باید گام‌های معقولی را به افزایش توانمندی در مقابل حملات سایبری برداریم.

آموزش یک عنصر اساسی در جلوگیری از حملات سایبری است و آموزش افراد باید به عنوان یک پدیدۀ جدی در رأس شرکت‌های کشتیرانی قرار گیرد و آنان نمی‌توانند در شرایط حاضر آموزش افراد را نادیده بگیرند.

 بر اساس این گزارش پاسخ دهندگان در مورد این سوال که آیا شرکت شما آموزش‌های لازم برای مقابله با حملات سایبری را مد نظر دارد پاسخ‌ها ۴۶ درصد مثبت و ۵۴ درصد منفی بود.

گزارشگر لویدز‌لیست در پایان این گزارش آورده است نکتۀ جالب توجهی که در تهیۀ این گزارش مواجه شدیم  این بود که برخی از افرادی که در این نظر‌سنجی شرکت کردند اطلاع کافی از مسائل سایبری و راه‌های مقابله با آن نداشتند. صنعت دریایی و بندری  باید بداند اگرچه راه زیادی پیموده، اما راه‌های زیادی نیز برای افزایش توان مقابله با حملات سایبری وجود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار