به گزارش مانا، حسین عباس نژاد اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی طی سالیان اخیر در راستای رونق مسافربری بینالمللی دریایی و رونق کسب و کار پایدار در این حوزه، ترمینالهای مسافری دریایی مناسبی را در برخی بنادر از جمله بندر بوشهر، بندر چابهار و بندر خرمشهر راه اندازی کرد.
وی در عین حال ادامه داد:، اما از چند سال گذشته و پس از اعمال تغییرات در نحوه توزیع سوخت و اعمال سهمیهها، نرخ سوخت گازوییل مورد نیاز شناورهای مسافری در سفرهای بین المللی با نرخ آزاد (غیریارانهای) محاسبه شد. همین امر موجب افزایش هزینههای ناوگان مسافری دریایی و به تبع آن با توجه به عدم صرفه اقتصادی برای افزایش نرخ بلیت موجب کاهش شدید این سفرها شد.
وی یادآور شد: خوشبختانه طی دهه اخیر ظرفیتهای ویژهای در توسعه گردشگری دریایی و رونق سفرهای بین المللی بین بنادر ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان فراهم شده است و به تبع آن طی سالیان اخیر متقاضیان به کارگیری شناورهای مسافری و تفریحی در مسیرهای بین المللی نیز افزایش یافت و سرمایه گذاران ایرانی نیز در زمینه خرید کشتیهای مسافری استاندارد اقدامات ارزندهای را تدارک دیدند.
وی افزود: طی مکاتبات متعدد از وزارت نفت درخواست شده در راستای حمایت از توسعه دریامحور و اشتغالزایی در استانهای ساحلی و رونق کسب و کار پایدار در حوزه حمل و نقل بینالمللی مسافری و گردشگری دریایی و ارائه مشوق به بخش خصوصی، در شرایط فعلی که نرخ سوخت گازوییل مورد نیاز شناورهای مسافری در سفرهای بینالمللی با نرخ آزاد (غیریارانهای) محاسبه میشود، سوخت شناورهای مسافری در مسیرهای بینالمللی از جمله بندر چابهار – مسقط و بندر بوشهر- دوحه مشابه شناورهای سنتی (با نرخ حمایتی ۸۰ درصد سوخت مورد نیاز در هر سفر به نرخ یارانهای و ۲۰ درصد به نرخ بانکرینگ) محاسبه و تخصیص داده شود.
عباسنژاد گفت: در اولین گام و طی پیگیریهای اخیر وزیر راه و شهرسازی، معاون اقتصادی رییسجمهور، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، سازمان بنادر و استاندار سیستان و بلوچستان از دولت و وزارت نفت، مقرر شد وزیر نفت در خصوص تأمین سوخت شناور مسافری مسیر چابهار به عمان با نرخ یارانهای مساعدت لازم را به عمل آورد.
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر ابراز امیدواری کرد با مساعدت وزارت نفت، سوخت یارانهای به شناورهای فعال در سایر خطوط مسافری دریایی بین المللی تعلق گیرد.