۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲

پیش بینی صادرات ۶ میلیون تنی ال‌پی‌جی ایران در سال ۲۰۲۲

پیش بینی صادرات ۶ میلیون تنی ال‌پی‌جی ایران در سال ۲۰۲۲
منابع تجاری پیش‌بینی می‌کنند صادرات ال پی جی ایران در سال جاری میلادی تا حدود ۶ میلیون تن افزایش یابد و چین همچنان اصلی‌ترین خریدار این محموله‌ها باشد.
کد خبر: ۹۲۰۴۶

به گزارش مانا به نقل از اس پی گلوبال پلتس، پیش‌بینی می‌شود ایران در ۲۰۲۲ حدود ۶ میلیون تن ال‌پی جی صادر کند و اصلی‌ترین خریدار این محصول ایران، چین باشد. اگر آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده توسط ترامپ بر بخش انرژی ایران را بردارد، این مقدار می‌تواند بالاتر از این رقم هم باشد.

طبق پیش‌بینی برخی منابع، میزان صادرات ال‌پی جی ایران با توجه به در دسترس بودن نفت‌کش‌های لازم، حدود ۴۵۰ تا ۵۳۰ هزار تن در ماه خواهد بود.

تولید ال‌پی جی ایران روبه‌افزایش است، اما مشکل تعداد نفت‌کش‌های موجود در بنادر ایران است. چین اصلی‌ترین واردکننده ال پی جی ایران در ۲۰۲۲ خواهد بود.

صادرات ال پی جی ایران در آخرین ماه سال گذشته میلادی به ۵۳۱۰۰۰ تن رسید. این کشور در ماه نوامبر ۵۳۹۵۰۰ تن و در اکتبر سال گذشته ۳۶۳۵۰۰ تن ال پی جی صادر کرده بود. محموله‌های صادراتی ایران ترکیبی از پروپان و بوتان بودند.

صادرات ال‌پی جی ایران در سپتامبر سال گذشته میلادی به اوج ۵۵۶ هزار تن رسیده بود و در دو ماه قبل از آن هم حدود ۵۰۰ هزار تن بود.
برخی منابع تجاری صادرات ال‌پی جی ایران در سال جاری میلادی را حدود ۵.۶ میلیون تن و بالاتر از ۵.۵ میلیون تن سال گذشته تخمین می‌زنند، اما تحلیلگران عقیده دارند ایران صادرات خود را ۱.۹ میلیون تن در ۲۰۲۲ افزایش می‌دهد.
طبق گفته محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، این کشور قصد دارد ۱۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تولید گاز خود در سال جاری میلادی افزایش دهد که شامل تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی و افزایش تولید از میادین ساحلی به‌دنبال بالا رفتن مصرف داخلی می‌شود.
اطلاعات صنعتی نشان می‌دهند چین ۴.۹۴ میلیون تن ال‌پی جی ایران را در ۲۰۱۹، ۳.۸۵ میلیون تن در ۲۰۲۰ و ۱.۹۶۵ میلیون تن از ژانویه تا ماه مه ۲۰۲۱ وارد کرده بود.
اصلی‌ترین مانع افزایش صادرات ال پی جی ایران به آسیا محدودیت‌هایی است که شرکت‌های بین‌المللی تجارت و کشتیرانی به‌خاطر تحریم‌ها با آن مواجه هستند.
اطلاعات تجاری نشان می‌دهند صادرات ایران در دسامبر سال گذشته میلادی حدود ۳۱۶ هزار تن پروپان و ۲۱۵ هزار تن بوتان بوده و بنادر بارگیری این محموله‌ها بیشتر عسلویه و گاهی بندر سیراف در استان بوشهر بوده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار