۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

اخذ مجوز قطعی رشته اقتصاد محیط زیست در راستای توسعه پایدار سواحل مکران

مجوز قطعی دایر کردن رشته "اقتصاد محیط زیست" در گروه اقتصاد دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری صادر شد.
کد خبر: ۹۱۹۴۰

اخذ مجوز قطعی رشته اقتصاد محیط زیست در راستای توسعه پایدار سواحل مکران

به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار،  با تلاش و پیگیری های صورت گرفته توسط ریاست، هیئت رئیسه و همچنین اعضای هیات علمی گروه اقتصاد، مجوز قطعی دایر کردن رشته "اقتصاد محیط زیست" در گروه اقتصاد دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری صادر شد.

درخواست دایر کردن رشته «اقتصاد محیط زیست» در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، از یک سو در تطابق کامل با مأموریت دانشگاه در راستای توسعة «پایدار» و «دریامحور» ملی و منطقه‌ای در سواحل مکران و از سوی دیگر همسو با اسناد بالادستی، از جمله «نقشه جامع علمی کشور»، «طرح آمایش آموزش عالی»، و «سند توسعه منطقه ساحلی مکران» است.

تاکید اسناد مورد اشاره بر «توسعة تجارت بین‌المللی، حمل و نقل بین‌المللی، تولید و صادرات فولاد، پتروشیمی و صنایع متوسط و بزرگ، گردشگری، شیلات و فرآوری‌های وابسته به شیلات و کشاورزی است؛ این در حالی است که تمامی این مسیرهای توسعه، مستلزم ارزیابی‌های دقیق اقتصادی و زیست‌محیطی به صورت همزمان، محاسبه سود و زیان و بهره‌وری، و آینده‌نگری در راستای توسعه پایدار و دوست‌دار محیط زیست است.

دایر شدن رشته «اقتصاد محیط زیست» در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار فرصتی مغتنم برای پرورش و توسعة نیروی انسانی بومی، و مقیم در این منطقه خاص جغرافیایی و اقلیمی برای نیل به این اهداف توسعه‌ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و ملی است.

گفتنی است: رشته علوم اقتصادی با گرایش محیط زیست یکی از رشته های زیر گروه  علوم انسانی است، این رشته تحصیلی علم استفاده بهینه از منابع مورد نیاز انسان را به او یاد می دهد پس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اقتصاد محیط زیست به بررسی موضوعات در حیطه ی محیط زیست و اقتصاد می پردازد و این دو علم را به صورت یکسان مورد مطالعه قرار می دهد، هدف از ارائه و شکل گیری رشته اقتصاد محیط زیست ایجاد توازن میان محیط زیست و فعالیت های اقتصادی است. محیط زیست یکی از اولویت های کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به توسعه یافتگی است.

در واقع گرایش اقتصاد محیط زیست به بررسی اقتصاد در محیط زیست و عواملی مانند: منابع تجدید پذیر، منابع انرژی، منابع آب می پردازد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار