به گزارش مانا، سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گردهمایی ممیزی دولت های عضو آیمو که مسئولان دریایی بنادر نیز به صورت آنلاین حضور داشتند، اظهار داشت: سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) از سال ۲۰۱۱ میلادی، با طرح ممیزی داوطلبانه، به دنبال اجرای درست قوانین و مقررات و شناسایی نقاط ضعف و قوت دولتهای عضو در اجرای پروتکلها و مقرارات دریایی، اعم از کشتیرانی و بنادر است.
حسین عباس نژاد با اشاره به اینکه مجموعه دریایی و بندری ایران در ممیزی اجباری سال ۲۰۲۴ آیمو، مورد ارزیابی جدی قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: آیمو یافتههای ممیزی اجباری دو سال آینده از دولتهای عضو را در تدوین قوانین و مقرارات دریایی و همچنین برای برنامهریزی آموزشی دریایی و دریانوردی مؤثر، مورد استفاده قرار خواهد داد.
وی گفت: از سال ۱۹۹۵ تمرکز آیمو روی کنترل حوادث دریایی و ایمنسازی فعالیتهای دریایی در آبها و خشکیها( بنادر) از طریق آموزش و رابطهمند کردن مدیریت دریایی و خشکی و مدیریت استانداردها برای کاهش حوادث بوده است.
وی افزود: یکی از مشکلات آیمو در اجرای الزامات ممیزی جهانی، همگن نبودن و عدم توازن کشورها در موضوعات مختلف دریایی است.
به گفته سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ممیزی ۲۰۲۴ آیمو، کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت کشورها، به ویژه در بخش ناهمسانی قوانین آیمو با مقررات داخلی کشورها، شناسایی و برطرف شود.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه ایران در ممیزیهای داوطبانه سالهای پیش تجربیات ارزندهای دارد که میتواند در اجرای درست الزامات و استانداردها به ما کمک کند.
عباس نژاد افزود: با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد حملونقل در دریا انجام میشود، آیمو درصدد است تا این حجم از جابهجایی را با بالاترین سطح ایمنی و کمترین ریسک صورت بگیرد.