۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

تجهیز و توسعه پاسگاه‌های محیط بانی در تالاب ها/ حفاظت از تالاب‌ها در سال جدید میلادی با تمرکز بر ۳ تالاب

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: استفاده بیش از حد از ظرفیت تالاب ها باعث شده در زمینۀ تامین حق‌آبه‌ها با مشکلات زیادی روبه شویم.
کد خبر: ۹۱۸۱۱

تجهیز و توسعه پاسگاه‌های محیط بانی در تالاب ها/ حفاظت از تالاب‌ها در سال جدید میلادی با تمرکز بر ۳ تالاب

به گزارش خبرنگار مانا، آرزو اشرفی زاده در نشست خبری با اشاره به اینکه تأمین حق‌آبه تالاب‌ها به طور جدی توسط سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌شود، اظهار داشت: استفاده بیش از حد از ظرفیت تالاب‌ها باعث شده در زمینه تامین حق‌آبه‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو شویم.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: مسئولیت اصلی تأمین حق‌آبه‌ها به عهدۀ وزارت نیرو است که امیدواریم با برگزاری جلسات کمیتۀ آب و محیط زیست که جدیداً تشکیل شده بتوانیم موضوع تأمین حق‌آبه تالاب‌ها را پیگیری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مدیریت زیست بومی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین راهکار‌های احیای تالاب‌های کشور، بیان داشت: از آنجا که بیشتر تالاب‌ها در پایاب حوضه آبخیز قرار گرفته اند، لذا اثرات فعالیت‌های انسانی اثرات منفی زیادی بر آن‌ها گذاشته است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل ستاد ملی هماهنگی تالاب‌های کشور، اذعان داشت: تاکنون چهار جلسه این ستاد برگزار شده که نتایج خوبی به همراه داشته است و امیدواریم به زودی شاهد برگزاری پنجمین جلسه این ستاد باشیم.

اشرفی زاده، تجهیز و ساخت پاسگاه‌های محیط‌بانی در محدوده تالاب‌ها را در راستای حفاظت بیشتر، از دیگر اقدامات مهم دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست عنوان کرد.

وی همچنین به پایش تالاب‌ها اشاره کرده و بیان داشت: استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در پایش تالاب‌ها تحول اساسی ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به تهیه ژئوپورتال تالاب‌های کشور به عنوان اقدامی مهم در راستای حفاظت از تالاب‌ها اشاره و اظهار کرد: در این ژئوپورتال تمام اطلاعات لازم در خصوص تالاب‌های کشور وجود دارد.

اجرای طرح حفاظت از تالاب‌ها در سال جدید میلادی با تمرکز بر ۳ تالاب

در ادامه این نشست خبری، مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران نیز به انجام برنامه ریزی در خصوص طرح‌های حفاظت تالاب‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی اشاره کرد و گفت: در سال جدید میلادی، پروژه‌های حفاظتی با محوریت دریاچه ارومیه، شادگان و بختگان انجام خواهد شد.

مهری اثنی عشری، استفاده از تجربیات پروژۀ احیای دریاچه ارومیه با محوریت مشارکت جامعه محلی در احیای سایر تالاب‌های کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان داشت: امیدواریم شاهد مشارکت مردمی در احیای تالاب‌های کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران در چهار حوزه اصلی شامل توسعه استقرار زیست بومی در حفاظت و احیای تالاب‌ها، استفاده از ابزار‌های نوآورانه و  پایش آنلاین تالاب‌ها انجام می‌شود، اذعان داشت: در تلاشیم تا رویکرد‌هایی که نسبت به آب و هوا هوشمند هستند را ترویج دهیم و معیشت جامعه محلی، آگاهی رسانی عمومی و جلب مشارکت جوامع محلی در راستای حفاظت از تالاب‌ها را به انجام برسانیم.

نقش مهم تغییر معیشت جامعۀ محلی در احیای تالاب هامون

همچنین در ادامه این نشست، مدیر پروژه احیای تالاب هامون (سیستان)، این پروژه را به عنوان یک پروژه مشترک بین‌المللی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملل متحد معرفی کرد و گفت: این پروژه از سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد، اما متاسفانه با شیوع کرونا، پیگیری جلسات پروژه به صورت مجازی انجام شد.

ندا فلسفی با اشاره به نتایج بسیار درخشان پروژه هامون طی دو سال گذشته گفت: برنامه ریزی‌های بسیار خوبی برای سال ۲۰۲۲ میلادی در راستای احیای تالاب هامون در منطقه سیستان انجام شده است.

وی به انجام برنامه ریزی‌ها برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در منطقه و تغییر معیشت جامعه محلی متناسب با تغییرات اقلیمی که در گذشته به طور عمده کشاورزی و دامداری بوده است را از جمله مهمترین اقدامات در دستور کار به منظور احیای تالاب هامون عنوان کرد.

مدیر پروژه احیای تالاب هامون در ادامه با اشاره به اینکه توسعه و رونق گردشگری در منطقه می‌توانددر احیای تالاب نقش مهمی ایجاد کند، گفت: رونق گردشگری مشاغل جدیدی را ایجاد کرده و می‌تواند و می‌تواند بر تمرکز کشاورزی و دامداری جامعه محلی برای ورود به مشاغل دیگر اثر گذار باشد.

فلسفی به تعریف رویداد‌های مرزی برای مشارکت بیشتر با کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: به همین منظور می‌توان با تمرکز بر  موارد تجاری و میراث فرهنگی منطقه به موضوع آب پرداخت که نقش مهمی در احیای تالاب خواهد داشت.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار