۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

ضرورت تامین حق‌آبه تالاب‌ها از سوی وزارت نیرو

سرپرست طرح حفاظت از تالاب های ایران، موضوع تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها و مسئولیتی که وزارت نیرو در این مورد دارد را از جمله مهمترین اولویت هایی عنوان کرد که سازمان حفاظت محیط زیست باید به آن پرداخته و پیگیری های لازم را انجام دهد.
کد خبر: ۹۱۲۷۷

ضرورت تامین حق‌آبه تالاب‌ها از سوی وزارت نیرو

مهری اثنی عشری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به تدوین برنامه عمل و استراتژی ملی حفاظت از تالاب ها، اظهار داشت: ایجاد ساختاری تحت عنوان ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور در سطح ملی با ریاست معاون اول رئیس جمهور، اقدام بسیار مهمی در راستای حفاظت از تالاب های کشور به شمار می‌آید.

سرپرست طرح حفاظت از تالاب های ایران، ادامه داد: این گونه ساختارها می تواند کمک کند که برنامه‌های مرتبط با تالاب‌ها ضمانت اجرایی قوی تری داشته باشند و خلأهای قانونی و سیاست‌ گذاری‌ها تقویت شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: پس از اینکه قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها به تصویب مجلس رسید، آیین‌نامه اجرایی مرتبط با آن نیز سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید که از اهمیت بسیار بالایی در راستای حفاظت از تالاب‌ها برخوردار بود.

وی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد موضوع تالاب در جمع تصمیم گیران و سیاستگذاران دولتی به اولویت بالاتری منتقل شده است و طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم گام‌های رو به جلو در رابطه با حفاظت و مدیریت تالاب ها برداریم.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود، موضوع تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها و مسئولیتی که وزارت نیرو در این مورد دارد را از جمله مهمترین اولویت‌هایی عنوان کرد که سازمان محیط زیست باید به آن پرداخته و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

اثنی عشری، اولویت بعدی سازمان را تقویت همکاری‌های بین بخشی برای اجرایی کردن برنامه‌های مدیریت تالاب‌ها دانست و اذعان داشت: نیاز داریم در سطح ملی چه از طریق ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌ها و چه از طریق لابی‌های دیگری که با دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی می‌شود و نیز تقویب اجرای قوانین و مقررات بتوانیم شکل واقعی استقرار مدیریت بین بخشی را برای حفاظت و  مدیریت تالاب در این کشور تجربه کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: کشور ما در زمینه پایش محیط زیستی تالاب ها در زمینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند تقویت است؛ از این جنبه که ممکن است یک سری اطلاعات برای پایش‌های دوره ای مورد نیاز باشد که در اختیار محیط زیست قرار ندارد.

سرپرست طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به اینکه سایر سازمان های مرتبط با سواحل و آب معمولاً از این که اطلاعات را در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهند، خودداری می کنند، بیان داشت: به طور مثال ممکن است آب منطقه‌ای یک سری ایستگاه‌های پایش در تالاب داشته باشد اما اطلاعات را برای خودش نگه می دارد و آن را به سازمان محیط زیست ارائه نمی کند.

به گفته وی، این نگاه و رویکرد می‌تواند آسیب و صدمه‌ای جدی در حوزه مدیریت به تالاب‌های کشور وارد کند که اگر دستگاه ها از نگاه بخشی کوتاه بیایند و ما بتوایم رویکرد واقعی بین بخشی را داشته باشیم، تاثیر خیلی از مسائل و مشکلات در بدنه تالاب ها و حوزه های آب خیز کشور کمتر خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه برنامه مدیریت زیست بومی برای 34 تالاب کشور تکمیل شده است، یادآور شد: از این تعداد برنامه مدیریت زیست بومی 19 تالاب تدوین و مصوب شده و در حال اجراست و 15 تالاب دیگر هم مراحل نهایی تدوین خود را طی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد تالاب‌های کشور بر اساس آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و جلوگیری از آلودگی و تخریب جبران ناپذیر تالاب‌ها 105 مورد است، تصریح کرد: البته تعداد تالاب‌های کشور از رقم مذکور بسیار بیشتر است اما بر اساس آن آیین نامه 105 مورد تالاب حائز اهمیت در کشور وجود دارد.

اثنی‌عشری با تاکید بر اینکه فقط وظیفه محیط زیست حفظ تالاب‌ها نیست، بیان داشت: بدیهی است که هر گونه دست اندرکار و بهره برداری که در آن منطقه از تالاب تأثیر می پذیرد یا تاثیرگذاری می‌کند از جمله شیلات، منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع، جوامع انسانی، تشکل‌های غیر‌دولتی و وزارت میراث فرهنگی به نوعی در حفاظت و مدیریت تالاب نقش دارند و باید مسئولیت خود را در این زمینه بپذیرند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار