۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

تدوین منشور رفتاری دریانوردان توسط سازمان بین‌المللی کار

منشور رفتاری به منظور حمایت از حقوق و رفاه دریانوردان توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO) و کنوانسیون کار دریایی (MLC) تدوین شد.
کد خبر: ۹۱۱۴۰

تدوین منشور رفتاری دریانوردان توسط سازمان بین‌المللی کار
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس گزارش دبیرخانه سازمان بین‌المللی کار این منشور رفتاری  به صورت یک قانون منسجم و لازم‌الاجرا به منظور برجسته‌سازی حفاظت از رفتار، حقوق و رفاه حدود دو میلیون  نفر دریانورد است که تمامی سطوح شغلی این حرفه  را در‌بر می‌گیرد. در واقع رفتار بین کارفرما‌یان و دریانوردان را بر اساس یک استاندارد جهانی به سمت یک تعامل سازنده راهنمایی می‌کند.

بر اساس این گزارش سازمان بین‌المللی کار هدف از تدوین این منشور را همه‌گیری ویروس کرونا اعلام کرده که باعث شد برخی دریانوردان شرایط فوق‌العاده‌ای را به منظور سر پا نگه داشتن زنجیرۀ تامین و تجارت دریایی تحمل کنند، اما متاسفانه به علت عدم همکاری برخی  کشور‌ها با تحمل بحران تغییر خدمه نتوانستند به شکل دلخواه به منازل خود یا کشتی‌ها برگردند.

این گزارش حاکی است این منشور توجه به مشکلات تغییر خدمه، مسائل فنّی و ایمنی در کشتی‌ها  و سلامت روانی دریانوردان و محیط زندگی آنها، الزامات قانونی و استاندارد‌های رفتاری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بر این اساس مالک و اپراتور کشتی متعهد می‌شود ضمن ارزش‌گذاری به حرفه دریانوردی، حقوق و رفاه آنان را رعایت کرده و کرامت انسانی آنان را نادیده نگیرد.

 این منشور رفتاری دارای یک سیستم مدیریتی با پشتیبانی پرسنل و روش‌های مناسب تحت نظارت و مدیریت (ILO) و کنوانسیون کار دریایی (MLC) است که برای فعالان دریایی و بندری قابل اجراست.

افزایش آموزش، ارج نهادن به فرهنگ کار و بهبود روحیه و روابط کاری در کشتی و پرهیز از تبعیض بین دریانوردان در این منشور دیده شده است. همچنین رعایت الزامات محیط زیستی، بهداشت و ایمنی در این قانون به خوبی  تعریف  شده است.

در ادامۀ این گزارش قید شده است در تدوین این منشور طرح حمل و نقل پایدار (SSI)، مؤسسه حقوق بشر و تجارت (IHRB)، بنیاد Rafto حقوق بشر، اعضای کلیدی‌SSI، Forum for the Future، Louis Louis Dreyfus، Oldendorff Carriers، South۳۲، Standard Chartered Bank، Swire Shipping و Wilhelmsen Ship Management نقش مؤثری داشتند.

آلت ون لور، مدیر بخش سیاست‌های سازمان بین‌المللی کار در زمینه تدوین این منشور گفت: همه‌گیری کووید ۱۹ به همه یاد‌آوری کرد اگر بخواهیم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم، احترام متقابل، ایمنی و سلامت رعایت حقوق و رفاه دریانوردان را به عنوان یک رویکرد انسان محور در نظر داشته باشیم. من امیدوارم با رعایت این منشور و توسعه سیستم‌های مدیریتی توأم با ایمنی به بهبود کلی شرایط در بخش دریا کمک کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار