به گزارش مانا، سعید محمد در نشست مشترک فعالسازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه، اظهار کرد: با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینه های اقتصادی و امنیتی می توانیم در کنارهم به عنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاری ها را پوشش دهیم.
وی با اشاره به ابعاد اقتصادی و ژئوپولتیکی کریدور شمال ـ جنوب، افزود: با راه اندازی این کریدور در خصوص مباحث اقتصادی کاهش هزینه، افزایش کیفیت حمل و نقل، کاهش زمان، صرفه جویی در هزینههای اضافی و در کنار آن ابعاد راهبردی و امنیتی را شاهد خواهیم بود. راه اندازی این کریدور نه تنها توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه را به همراه دارد بلکه برای سایر کشورهای منطقه به خصوص کشورهای چین و هند نیز از این همکاری های مشترک متنفع خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به مشخص بودن راهبرد باید بهدنبال راهکار باشیم، تصریح کرد: باید هریک از وظایف کشورهای ایران و روسیه احصاء شوند و هر یک با توجه به چارچوبی که دارند به انجام کارها سرعت ببخشند. با کمک ظرفیتهای موجود در حوزه بندری میتوانیم در زمینۀ ساخت شناور، تکمیل اسکله رو ـ رو، تکمیل موج شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت ـ کاسپین نیز همکاری مشترک بین مناطق آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.
وی گفت: این سرمایه گذاری ها می تواند از طریق شرکت های مشترک و بهره برداری مشترک از احداث بندر کاسپین انجام شود، البته این امر مستلزم لایروبی رودخانه ولگا است و در اینصورت استفاده از کریدور شمال ـ جنوب توسعه جدی یافته و اقتصادی خواهد بود. ما در کشور بزرگترین تجهیزات لایروبی را در خلیج فارس در اختیار داریم و استفاده از توان شرکت های ایرانی می تواند در این زمینه به ما کمک کند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اضافه کرد: پیشنهاد می شود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود و موضوعات از طریق نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راهکارهایی به منظور سرعت بخشیدن به کار ارائه شود.
3 راهکار برای فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب
در این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، نیز به ظرفیت ها و امکانات موجود در دو بندر انزلی و کاسپین اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه تا پایان سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل می شود، آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاری های دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام می کنیم.
علی اوسط اکبری مقدم، ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفههای گمرکی یکسان، تشکیل کنسرسیوم مشترک بانکی ـ بیمهای و بخش خصوصی و عقد قراردادهای همکاری مابین شرکتهای کشتیرانی دو کشور را مهمترین راهکارهای پیشنهادی فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب عنوان کرد و افزود: در این مسیر می توان از توانمندی های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و همپنین تشکیل شرکت های مشترک در حوزه های مختلف اقتصادی و عملیاتی کردن توافقات، سازوکار جلوگیری از تضعیف کریدور شمال ـ جنوب توسط مسیرهای تجاری رقیب نیز بهره برد.
بر اساس این گزارش، در این نشست مدیران اقتصادی بخشهای دولتی روسیه نیز با استقبال از طرح های ارائه شده از سوی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بر لزوم ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور با مشارکت ایران و روسیه، توسعه همکاری ها میان ذینفعان کریدور به ویژه هندوستان،کاهش هزینههای حمل و نقل و بوروکراسی اداری، بهره گیری از ظرفیتها و فرصتهای همکاری در چارچوب مناطق آزاد دو کشور تأکید و بر عزم جدی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به منظور توسعه فعالیت ها در کریدور شمال ـ جنوب تاکید کردند.