۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳

توسعه و نوسازی ناوگان دریایی در راستای توسعه ترانزیت کالا از کشور

نایب رییس اول کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشــاورزی ایران با اشاره به اینکه اتصال بنادر به کریدور‌های منطقه‌ای و بین‌المللی؛ عامل افزایش عملیات ترانزیت و صادرات کالا است، گفت: یکی از الزامات تحقق این مساله؛ توسعه و نوسازی ناوگان دریایی است که باید در دستورکار قرار گیرد.
کد خبر: ۹۰۸۱۶
توسعه و نوسازی ناوگان دریایی در راستای توسعه ترانزیت کالا از کشور

به گزارش مانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی رضا رستمی در رابطه با اثرات تحقق بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش و تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی بر توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: توسعه کریدورها و اتصال آن به بنادر کشور به طور حتم تاثیر قابل توجهی روی عملیات ترانزیتی و صادرات کالا از مسیر ایران خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه اتصال بنادر کشور به ریل و قرارگرفتن آنها در مسیر کریدورهای منطقه ای و بین المللی، یکی از عوامل اصلی ایجاد بار ترافیکی برای بنادر و توسعه آن خواهد بود، عنوان کرد: اتصال کریدور شمال-جنوب به بنادر شمالی و جنوبی ایران می تواند تاثیر شگرفی در ترانزیت کالا از کشور داشته باشد و باعث می شود ایران به خط ترانزیتی بین المللی متصل شده و درآمد هنگفتی از این مسیر به دست آورد.
نایب رییس اول کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشــاورزی ایران با بیان اینکه اتصال ایران به کریدور شمال-جنوب باید هرچه سریع تر به اتمام برسد و در نهایت به بنادر شمالی و جنوبی کشور به منظور ترانزیت کالا متصل شود، گفت: چند سالی است که بحث توسعه کریدور شمال-جنوب در دستورکار قرار گرفته اما در عمل به کندی پیش می رود، بنابراین باید این پروژه ترانزیتی تسریع پیدا کند.
توسعه ریل و اتصال آن به بنادر کشور نیازمند سرمایه گذاری است
رستمی با تاکید بر اینکه کشتی های رو-رو می توانند تاثیر بسزایی در جابجایی کالا از بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی داشته باشند، گفت: استفاده از این شناورها در مقوله جابه‌جایی کالا و توسعه حمل و نقل دریایی بسیار موثر است و باید با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و ایجاد بار، این روش حمل کالا از بنادر را توسعه بخشیم.
وی با بیان اینکه توسعه ریل و اتصال آن به بنادر کشور نیازمند سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی است، اظهار داشت: اتصال بنادر به شبکه ریلی می تواند دگرگونی نحوۀ جابه‌جایی کالا از بنادر را تحقق بخشد.
ضرورت توسعه حمل و نقل دریایی
نایب رییس اول کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشــاورزی ایران با اشاره به اینگه ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور عمر بالایی دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل شرایط تحریمی نتوانسته ایم ناوگان ملی خود را در حوزه حمل و نقل دریایی به روز کنیم.
وی ادامه داد: اگر به منظور توسعه ترانزیت کالا از کشور و به ویژه از مسیر بنادر شمالی و جنوبی برنامه ریزی کرده ایم، باید با توسعه حمل و نقل دریایی شرایط بهتری را به منظور جابه‌جایی کالا رقم بزنیم؛ مساله ای که نیازمند نوسازی ناوگان دریایی کشور به عنوان یکی از شاخص های مهم است و در کنار آن با توسعه کریدور شمال-جنوب و توجه هرچه بیشتر به توسعه ترانزیت از مسیر کشور، به بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش درآمدها، کمک کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار