۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

احتکار جعبه‌های کانتینر ضربه‌ای بر پیکر لجستیک و زنجیرۀ تأمین

کانتینر خالی در سراسر دنیا نایاب شده و به گفتۀ کارشناسان و تحلیلگران متأسفانه عده‌ای با احتکار آن‌ها سعی دارند با افزایش اجاره و نرخ فروش آن به سود‌های کلان دست یابند.
کد خبر: ۹۰۶۴۸

احتکار جعبه‌های کانتینر ضربه‌ای بر پیکر لجستیک و زنجیرۀ تأمین

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ شرکت اپراتوری کشتی NVOCC در این زمینه اعلام کرد: متأسفانه در حال حاضر کمبود جعبه‌های کانتینر به عنوان یک مشکل اساسی در حمل‌و‌نقل دریایی قلمداد می‌شود و متأسفانه هیچ شرکت یا کشوری در این زمینه پاسخگو نیست و گفته می‌شود که جعبه‌های کانتینر خالی به نوعی احتکار شده‌اند تا در روز‌های آینده با قیمت بالاتر به بازار عرضه شوند. در این میان کشور چین به عنوان بزرگترین سازنۀ آن عکس‌العمل کمتری به دغدغه‌های صا‌حبان کالا نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است اگرچه یکی از دلایل عمده این کمبود در سال ۲۰۲۰ شیوع کووید ۱۹ بود، اما در حال حاضر نمی‌توان آن را دلیل اصلی کمبود کانتینر عنوان کرد. ضمن اینکه کمبود صرفاً به پنهان‌کاری و مخفیانه عمل کردن برخی از واسطه‌ها برمی‌گردد. زیرا براورد‌های کارشناسانه شرکت‌های فورواردری و اپراتوری نشان می‌دهد عرضۀ کانتینر بیش از تقاضاست.

یکی از مسئولان این شرکت اپراتوری گفت: متأسفانه هیچ کس در حال حاضر نمی‌داند کانتینر‌ها کجا هستند و چرا نمی‌توان به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. پرسشگران فقط با یک پاسخ مواجه می‌شوند: کانتینر نیست.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر در مراکز اصلی حمل‌و‌نقل مانند سنگاپور، جبل علی، هنگ کنگ، بوسان، شانگهای، کلمبو و... کشتی‌ها در انتظار جعبه‌های کانتینر هستند حتی در یک جمله می‌توان گفت از جنوب شرقی آسیا تا آمریکا و اروپا کمبود کانتینر محسوس است که این کار ضربۀ مهلکی به لجستیک جهانی می‌زند که پس از یک رکود چند ماهه در حال رونق و شکل‌گیری است.

وی به افزایش قیمت کانتینر‌ها در ماه‌های قبل اشاره کرد و گفت: در حالی که در سال ۲۰۲۰ خرید یک جعبه کانتینر بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار به راحتی امکان‌پذیر بود، اما متاسفانه در حال حاضر این رقم به محدوده ۲۲۰۰ تا ۲۸۰۰ دلار و حتی بیشتر رسیده و با وجود گرانی پیدا نمی‌شود. از سوی دیگر نرخ اجارۀ کانتینر نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گفتۀ وی متأسفانه عده‌ای با خرید و احتکار کانتینر به دنبال یک سود بیشتر هستند که همین کار باعث ایجاد مشکل در لجستیک و زنجیرۀ تأمین شده استو

وی در پایان گفت: مشکل کمبود کانتینر باعث شده برنامه ریزی برای سفر‌های هفتگی و حتی ماهانه که قبلاً رزرو می‌شد مختل شده و در حال حاضر هیچ کس قادر نیست برای چند روز آینده برنامه ریزی کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار