به گزارش گروه بینالملل مانا، بر اساس تجزیه و تحلیل مؤسسه افکارسنجی اقتصادی بندری IAPH-WPSP بهبود وضعیت حمل و نقل بنادر از آوریل ۲۰۲۰ آغاز شد و در آوریل ۲۰۲۱ عملکرد موفق خود را نشان داد.
بر اساس این گزارش قبل از تابستان ۲۰۲۰ حمل و نقل دریایی و بنادر دوران بسیار بدی را تجربه کردند که آثار آن کاهش ظرفیت، لغو سفرها، کوتاه شدن مسیرها و پهلوگیری کشتیها در بنادر و ... است.
این گزارش حاکی است که از تابستان ۲۰۲۰ حجم تجارت و جابهجایی محموله به ویژه بخش کانتینری بهبود قابل توجهی پیدا کرد درحالیکه بخشهای مختلف حمل و نقل هنگام بحران کرونا با کاهش تقاضا روبهرو بودند.
در ادامه این گزارش آمده است قبل از تابستان ۲۰۲۰ کشتیهای خالی، کاهش ظرفیت بنادر و اختلال در زنجیرۀ تامین به وضوح دیده میشد.
خوشبختانه زنجیرۀ تأمین و لجستیک توانست با شناسایی نقاط ضعف از یک سو و مبارزه بیامان با ویروس کرونا از سوی دیگر اختلالات، مشکلات و چالشها را به خوبی پشت سر بگذارد و هم اکنون میتوان ادعا کرد که حمل و نقل دریایی و بنادر به حالت عادی بازگشتهاند.
این مؤسسه در ادامه گزارش خود یادآور میشود در بازه زمانی آوریل ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ عملکرد حمل و نقل و بنادر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و در صورتیکه مشکل انسداد کانال سوئز پیش نمیآمد، ارقام بیشتری ثبت میشد.
در همین حال عملکرد کشتیهای کانتینری نیز بیانگر بازگشت به حالت عادی است ضمن اینکه رشد قابل توجهی را نیز نسبت به سایر بخشهای حمل و نقل نشان میدهد به گونهای که این بخش عملکرد ۵۳ درصدی را در آوریل ۲۰۲۱ نشان میدهد در حالیکه این رقم در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ درصد بود.
از سوی دیگر در حالیکه بنادر جهان ۲.۳ درصد عملکرد خود را کاهش داده بودند در حال حاضر پهلوگیری کشتیها در بسیاری از آنها آمارهای تخلیه و بارگیری را روز به روز بالا میبرد.
در پایان این گزارش آمده است نکتهای که کارشناسان افکارسنجی مؤسسه به آن دست یافتهاند این است که در ابتدای همهگیری کرونا تا تابستان ۲۰۲۰ برنامه ریزی در حمل و نقل و بنادر مفهوم خود را از دست داده بود که خوشبختانه از ابتدای سال ۲۰۲۱ به این طرف برای تمامی فعالیتها چه در بنادر و چه در حمل و نقل دریایی برنامه ریزیهای لازم صورت میگیرد.