۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی برای اجرای قانون ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۵۰

آژانس بین‌المللی انرژی به منظور اجرای هر چه بهتر قانون ۲۰۲۰ نقشۀ راه صنعت حمل و نقل جهانی را برای مقاطع سال ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ منتشر کرد.
کد خبر: ۸۹۹۱۴
نقشه راه آژانس بین المللی انرژی برای اجرای قانون ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۵۰
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس این نقشه که بخش‌های مختلف حمل و نقل را در برمی گیرد، کل سرمایه گذاری سالانه انرژی به منظور دستیابی به کربن صفر درصد تا سال ۲۰۳۰ به پنج تریلیون دلار افزایش می‌یابد و سرمایه گذاری در زمینه سوخت‌های فسیلی  نباید انجام شود.

از سوی دگر کارخانه‌های جدید نباید از زغال سنگ به عنوان سوخت استفاده کنند، همچنین حمل و نقل جاده‌ای نیز به مرور نسبت به حذف سوخت فسیلی اقدام  کرده و نیروگاه‌ها از سوخت‌های فسیلی به منظور تامین انرژی دوری کنند.  

در ادامۀ این گزارش  آمده است کلیه دولت‌ها باید سیاست‌های انرژی و اقلیمی خود را در زمینۀ حمل و نقل دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی تنظیم کنند و به مراکز ذی‌ربط ارائه دهند. از سوی دیگر با توجه به اینکه اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد بزرگتر خواهد شد به همین جهت میزان صرفه جویی در مصرف انرژی را باید  سالانه پیش بینی کنند.

دراین ارتباط کشور‌ها باید همکاری لازم را به منظور کاهش کربن انجام دهند و استفاده از سوخت‌های فسیلی طی ده سال آینده ۷۵ درصد کاهش یابد.

"فاتح بیرول" مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در زمینۀ انتشار این گزارش یاد‌آورشد: نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که انتقال سریع از یک سیستم انرژی فسیلی به انرژی پاک یک فرصت بزرگ برای اقتصاد کشورهاست.

وی اظهار داشت: صندوق  بین‌المللی پول برای جایگزینی سوخت کم کربن به جای فسیلی حمایت لازم را انجام دهد.

 وی  در ادامه گفت: جهان یک مسیر مناسب برای دستیابی  به انرژی جهانی با کربن صفر درصد دارد، اما این مسیر باریک بوده و نیاز به توسعۀ بی‌سابقه‌ای در محدودۀ تولید، انتقال و استفاده از انرژی‌های نو در سطح جهان دارد.

در پایان این گزارش آمده است برنامه کشور‌ها به منظور دستیابی به نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی قرار است در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ با حضور کلیۀ اعضای آژانس، اعضای IMO و سایر سازمان‌های مردم نهاد ذی‌ربط مورد بررسی قرار گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار