۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

نمایی از بازار تانکر و فله‌بر در آوریل ۲۰۲۱

بر اساس پیش‌بینی Drewry بازار تانکر در ماه آوریل ۲۰۲۱ روند نزولی را طی خواهد کرد، از طرف دیگر وضعیت بازار فله‌بر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۵۴۸
نمایی از بازار تانکر و فله‌بر در آوریل ۲۰۲۱
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در گزارش پیش‌بینی وضعیت بازار تانکر در ماه آوریل ۲۰۲۱ نوشت: درحالیکه نرخ‌های کرایه حمل بازار تانکر به دلیل مسدود شدن کانال پاناما، روند صعودی را نیمه دوم ماه مارس ۲۰۲۱ در پیش گرفتند، اما پیش‌بینی می‌شود به دلیل تقاضای ضعیف فصلی، نرخ‌های کرایۀ حمل در بخش تانکر‌های افراماکس و سوئزماکس در ماه جاری (آوریل ۲۰۲۱) روند نزولی را طی کنند. فعالیت کُند پالایشگاه در فصل تعمیر بهار، تقاضای تناژ را کاهش و در نتیجه نرخ کرایه حمل را سرکوب می‌کنند. با این وجود، شتاب فعالیت پالایشگاه‌ها با ورود به فصل محرک تابستان، کمک قابل توجهی به بازار نرخ‌های کرایه حمل پس از ماه آوریل خواهد نمود.

از این نکته نباید غافل ماند که اگرچه به دنبال گسترش واکسیناسیون کرونا در جهان، تقاضای نفت در ماه‌های آینده شیب صعودی را طی خواهد کرد، اما درعین حال گونۀ جهش یافته ویروس کرونا تهدیدی برای بهبود تقاضای نفت در بسیاری از بخش‌های جهان تحمیل می‌کند.

شایان ذکراست: تصمیم اخیر از سوی اوپک برای افزایش تولید نفت در بازه زمانی ماه می‌تا ماه جولای، خبر خوبی برای مالکان بازار تانکر به شمار می‌آید، چرا‌که شاهد افزایش تقاضای تناژ خواهند بود. نکته قابل توجه دیگر اینکه، علی‌رغم اُفت نرخ‌های کرایۀ حمل طی ماه‌های گذشته، اما صنعت اوراق اشتهای چندانی برای فعالیت را از خود نشان نداده است، در واقع این سکوت حاکم بر بازار اوراق، عامل تهدید کننده برای مسیر بالقوه صعودی نرخ‌های کرایه حمل خواهد بود، چرا‌که افزایش ظرفیت تناژ را به همراه دارد.

این گزارش در ادامه ذره‌بین خود را به سمت بازار فله‌بر برد و نوشت: به دلیل آشفتگی وضع هوا در استرالیا و برزیل، تقاضا برای شناور‌های پاناماکس و سوپراماکس در ماه جاری نامشخص است. باران‌های سهمگین طی چند هفته گذشته در برزیل، به ویژه در مناطق سانتوس و پاراناگوا حمل سویا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به دلیل بلاتکلیفی پیرامون اینکه چگونه شرایط طی چند هفته آینده رقم خواهد خورد، تجار چینی ممکن است قبل از اینکه فهرست و موجودی کالا را بازسازی کنند، کمی صبر به خرج دهند تا وضعیت شکل پایداری به خود گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار