۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

چالش‌های مدرنیزه شدن بنادر آفریقا

بنادر آفریقا در راستای توسعه و مدرنیزه شدن با چالش‌های جدید‌ی مواجه شده اند این بنادر اگرچه برای تحول سریع پیش‌قدم شده‌اند، اما کاهش بار ترافیکی، بحران کرونا، ناکار‌آمدی عملیات و نبود منابع مالی باعث کُند شدن پروژه‌های اجرایی شده است.
کد خبر: ۸۸۱۷۱
 
چالش‌های مدرنیزه شدن بنادر آفریقا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری بسیار بنادر آفریقایی را قادر ساخته تا ظرفیت‌های  حمل و نقلی را توسعه داده و زیر‌ساخت‌های خود را مدرن کنند، اما همه‌گیری کووید ۱۹ در سراسر جهان باعث شد تا سرمایه گذاران رغبت کمتری نسبت به سرمایه گذاری در این بنادر نشان دهند به گونه‌ای که پروژه‌های بندری در برخی از کشور‌ها عملاً راکد مانده‌اند این درحالی است که پیش از کرونا عملیات مدرن سازی با کمک بخش دولتی و خصوصی  به شدت ادامه داشت.

به گفتۀ  یکی از  مسئولان اداره بندری Tanger Med در زمان حاضر بر اثر ویروس کرونا ترافیک بندری در این قاره بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به همین جهت از میزان سرمایه‌گذاری در این بخش کاسته شده و از بین  ۲۰ بندر برتر عملیات توسعه و مدرنیزاسیون در مصر و مراکش ادامه دارد و بقیۀ بنادر از کمبود سرمایه‌گذار رنج می‌برند این در‌حالی است  که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا نیمه اول ۲۰۱۹ بیش از ۱۹.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بنادر آفریقا انجام شده است تا نسل جدید بنادر در این قاره به رشد خود ادامه دهد.

وی توقف  پروژه‌ها در بنادر آفریقا را علاوه بر بحران کرونا، ناکارآمدی چرخۀ معیوب سرمایه گذاری عنوان کرده و پیشنهاد می‌کند برای مدرن‌سازی زیر‌ساخت‌های موجود و استفاده از فنّاوری‌های جدید برنامه Port Call Optimization باید اجرا شود.

وی گفت: اصلاحات بلندپروازانۀ برخی از کشور‌ها به ایجاد نقشۀ راه‌های جدید آسیب وارد کرده و باعث شده چارچوب‌های قانونی شفاف رعایت نشود.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد یکی از بهترین کار‌هایی که می‌تواند منجر به توسعه و مدرنیزه شدن بنادر شود اتصال بهتر بنادر به یکدیگرو مشارکت در طرح‌های اجرایی است چرا‌که هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد، از سوی دیگر کشور‌ها برای توسعه و مدرنیزه کردن بنادر باید به اندازۀ حجم منابع مالی خود اقدام کنند و سنگ بزرگی را برای مدرنیزه کردن بنادر برندارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار