به گزارش مانا، محمدمهدی برنجی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این لنجها از جنس چوب و فایبرگلاس در ابعاد مختلف با سفارش سرمایهگذاران بخش خصوصی و با تکیه بر دانش متخصصان داخلی ساخته و به آب انداخته شد.
وی تصریح کرد: جزیره قشم با بهرهمندی واحدهای تولیدی فعال در زمینه تولید شناورهای چوبی، فایبرگلاس، فلزی و آلومینیومی، قطب تولید شناورهای دریایی در ایران است.
مدیر صنعت، معدن قشم ادامه داد: این شناورها با نظارت کارشناسان مجرب و متخصص سازمان بنادر و با رعایت استانداردهای بینالمللی تولید میشود.
وی اظهار کرد: فعالیت صنایع کشتی سازی و تجهیزات دریایی در راستای عملیاتی شدن شعار «جهش تولید» و همچنین برای عمل به سیاستهای ابلاغی اقتصادی مقاومتی در جزیره قشم فعالیت مناسبی دارند.
برنجی گفت: از ابتدای امسال، ساخت ۴۴۲ لنج به ۱۸ واحد شناورسازی فعال در جزیره قشم سفارش داده شده که از این تعداد، ۲۸۷ مورد مربوط به شناورهای باری، ۱۰۹ مورد شناور صیادی، ۱۳ مورد شناورهای تفریحی و مسافری و مابقی مربوط به سایر حوزه های مرتبط با تجهیزات دریایی است.
وی بیان کرد: از این تعداد ۲۱۳ شناور ۱۰ تا ۲۰۰ تُنی، ۹۳ شناور ۲۰۰ تا ۵۰۰ تُنی، ۲۰ شناور ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تُنی و همچنین سایر اندازهها در واحدهای شناورسازی و تولیدکنندگان تجهیزات دریایی در خط تولید است.
مدیر صنعت، معدن قشم ادامه داد: به همت تلاش متخصصان بومی، جزیره قشم جایگاه خود را به عنوان صادرکننده شناورهای دریایی در خلیج فارس تثبیت کرده است.
جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سالهای ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به دو بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.
پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایههای خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدفهای ایجاد منطقه آزاد قشم است.
شهرستان قشم شامل جزیرههای قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آبهای خلیج فارس گسترده شده است.