۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

ورود جرثقیل‌های ساحلی به بندر چابهار با همکاری هندی‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال جاری چندین دستگاه جرثقیل متحرک ساحلی با همکاری هندی‌ها وارد بندر چابهار می‌شود.
کد خبر: ۸۷۲۲۵
ورود جرثقیل‌های ساحلی به بندر چابهار با همکاری هندی‌ها
 
به گزارش مانا، محمد راستاد دربارۀ آخرین وضعیت حضور هندی‌ها در بندر شهید بهشتی و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، اظهار داشت‌: هندی‌ها توانسته‌اند از بابت عدم شمول مسائل تحریمی، در سرمایه‌گذاری در بندر چابهار مجوز‌هایی اخذ کنند و فرآیند تأمین تجهیزات را فعال کرده‌اند، از این‌رو در سال جاری چند دستگاه جرثقیل موبایل (متحرک) ساحلی با همکاری هندی‌ها وارد بندر چابهار می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: فرآیند ساخت تجهیزاتی که در تعهد هندی‌ها است فعلاً در قالب قرارداد بهره‌برداری موقت در بندر فعال است، هندی‌ها انگیزۀ خوبی برای ادامه کار دارند و تعهد ۸۵ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری تجهیزاتی آن‌ها ادامه دارد که به محض تأمین این تجهیزات، قرارداد اصلی و BOT (قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) در این بندر فعال خواهد شد.

راستاد دربارۀ جرثقیل‌های ساحلی و دروازه‌ای بندر چابهار توضیح داد: مکنده‌های غلات، جرثقیل‌ها و همچنین گنتری‌کرین‌های بندر شهید رجایی و جرثقیل‌های دروازه‌ای سال گذشته وارد بنادر شدند، در بندر چابهار بخشی که مربوط به تعهد اپراتور هندی است، مانده است که همان‌طور که اعلام شد جرثقیل‌های ساحلی آن‌ها امسال می‌رسد و مابقی در حال انعقاد قرار‌داد هستند.

تولید داخل تجهیزات بندری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه  بسیاری از تجهیزات بندری با توان داخل در حال تولید است، گفت: سال گذشته جرثقیل‌های دروازه‌ای ترمینال‌های کانتینری بندر شهید رجایی شامل ۱۵ دستگاه جرثقیل با همکاری تولیدکنندۀ داخلی ساخته و وارد بنادر شد.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از تولید داخل برای تأمین تجهیزات دریایی و بندری تمرکز داریم، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز در حوزه ساخت تجهیزات دریایی گام‌های بلندی برداشته است.
راستاد با اشاره به جایگاه مناسب کشور در صنعت حمل و نقل دریایی دنیا، گفت: در شرایط معمول، سهم ما در حمل و نقل دریایی جهانی مطلوب است، در وضعیت فعلی بیش از ۳۰۰ میلیون تُن ظرفیت در بنادر داریم با این حال از نظر موقعیت جغرافیایی کشور، می‌توانیم با توسعه ترانزیت و ترانشیپ، بیش از این ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون تُن انواع کالا در بنادر ما تخلیه و بارگیری شد، گفت: در سال جاری بیش از ۲۸ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا در بنادر مختلف کشور، انجام شده است.

ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزء ۲۰ کشور اول دنیا است‌
وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر ظرفیت بنادر، ظرفیت ناوگان و موقعیت جغرافیایی، از کشور‌های مهم دریایی در جهان محسوب می‌شود و ایران از اعضای مؤثر سازمان جهانی دریانوردی است.
راستاد ادامه داد: ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم، جزء ۲۰ کشور اول دنیا است.

اعتراض به سازمان جهانی دریانوردی بابت تحریم غیرقانونی حمل و نقل دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه صنعت و حمل و نقل دریایی کشور، اظهار کرد: با وجود اعمال تحریم‌ها، کالای اساسی و مایحتاج کشور از طریق حمل و نقل دریایی به صورت روان، وارد بنادر ما می‌شود و صادرات دریایی هم فعال است.
وی اضافه کرد: البته قطعا اعمال تحریم‌ها و جلوگیری از تردد ناوگان بین المللی خصوصا کشتی‌های لاینری کانتینری، محدودیت‌هایی برای حمل و نقل دریایی کشور ایجاد می‌کند که این محدودیت‌ها مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی است.
راستاد بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی، اعمال تحریم‌های غیرقانونی در صنعت حمل و نقل دریایی را به صورت مستمر به عنوان یک اقدام خلاف قواعد بین‌المللی در سازمان بین المللی دریانوردی مطرح می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار