به گزارش مانا، فرهاد منتصر کوهساری در خصوص راهکارهایی که از سوی این سازمان به منظور افزایش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: امروزه بنادر به عنوان دروازه های اصلی ورودی و خروجی کالا در هر کشور محسوب می شوند و عملکرد مناسب و کارایی بالای آنها می تواند در شکوفایی اقتصاد کشورها نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد.
وی افزود: در این میان دسترسی بنادر به شبکۀ حمل و نقل ترکیبی و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل مناسب در پسکرانه ها، نقش بسزایی در تسهیل و تسریع عملیات بنادر ایفا می کند و در حقیقت لازمه عملکرد مطلوب بنادر در گرو وجود یک زنجیره لجستیکی متناسب با توان و ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه استفاده از فعالیتهای لجستیکی و ایجاد مناطق در پسکرانه بنادر امروزه به عنوان یک فرایند کلی در ارتقای عمکلرد بندری به شمار می رود، عنوان کرد: پارک های لجستیک در پسکرانه بنادر به عنوان فضای متصل به بنادر با هدف جذب مراکز محلی و جهانی و ارائه خدمات با ارزش افزوده در حمایت از توسعه اقتصادی ملی، منطقهای و بندری نقشی اساسی ایفا میکنند و این مسئله باید به طور جدی از سوی متولیان امر مدنظر قرار گیرد تا شاهد بهبود فعالیت های اقتصادی در پسکرانه بنادر باشیم.
کوهساری ادامه داد: شناسایی خدمات حمل و نقل دریایی بار بین بنادر ایران و خارج از کشور و بالعکس به صاحبان کالا، به عنوان حمل و نقل بینالمللی و تصریح عدم شمول مالیات و عوارض ارزش افزوده بر ارائه خدمات مذکور در مقررات اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده حداکثر تا یک سال پس از تصویب و ابلاغ سند یکی دیگر از راهکارهای جذب سرمایه گذار در بنادر کشور است.
وی با اشاره به استفاده از متدولوژی WORL CLASS SERVICE برای توسعه سرمایه گذاری بین ایران و کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: این متدولوژی به این صورت است که بخشی از اراضی بنادر ایران در اختیار دولت های منطقه جهت حضور سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری و همچنین بالعکس بخشی از اراضی بنادر آنها برای سرمایه گذاران ایرانی قرار گیرد، از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه سرمایه گذاری خارجی و ترانزیت کالا است.