۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

تصمیمات جدید برای تسریع در خروج کالا‌های اساسی از بنادر امام و شهیدرجایی/ برنامه‌ریزی برای کاهش توقف کامیون‌ها در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تسریع در روند بارگیری و خروج کالاهای اساسی از بنادر به ویژه بندر امام خمینی ضروری است.
کد خبر: ۸۶۶۱۹
تصمیمات جدید برای تسریع در خروج کالا‌های اساسی از بنادر امام و شهیدرجایی/ برنامه‌ریزی برای توقف کامیون‌ها در بنادر
 
به گزارش مانا، محمد راستاد در نشست مشترک با عبدالهاشم حسن‌نیا؛ مدیر‌عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با هدف «اتخاذ راهکار‌هایی برای کاهش مدت زمان ماندگاری و بارگیری کامیون‌ها در بنادر و ارتقای خدمات رفاهی به رانندگان» برگزار شد، افزود: قطعی سیستم و سامانه گمرگ؛ ناهماهنگی بین سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، ۲۴ ساعته نبودن خدمات گمرک و دامپزشکی و عدم تجهیز پیمانکاران تخلیه و بارگیری در انبار‌ها به تجهیزات مناسب، از جمله مهم‌ترین عوامل توقف و کندی تردد کامیون‌ها در بنادر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر اینکه فرآیند‌های بارگیری و خروج کالا‌های اساسی از بنادر توسط کامیون‌ها باید بهبود پیدا کند، اظهار داشت: مدت زمان ماندگاری و توقف کامیون‌ها از هشت ساعت باید به نصف و یا حتی کمتر از آن کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به ارتقای خدمات رفاهی به رانندگان در بنادر، گفت: مدیران کل بنادر باید خدمات رفاهی اعم از رستوران، سرویس سوخت رسانی و خدمات بهداشتی را در دسترس رانندگان قرار دهند.

ضرورت ارتباط نرم افزاری واحد بین سازمان بنادر و سازمان راهداری

در این نشست همچنین عبدالهاشم حسن‌نیا؛ مدیر‌عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این سازمان به دنبال تسهیل فرآیند‌ها در بارگیری و خروج کالا‌های اساسی از بنادر است، افزود: روزانه ۲۵۰۰ دستگاه کامیون وارد بندر امام می‌شود که چنانچه از هشت ساعت فرایند زمانی بارگیری فعلی در این بندر، یک ساعت هم کاسته شود، حدود ۳۰۰ دستگاه کامیون به آمار خروجی از بندر اضافه می‌شود.
حسن نیا بر ایجاد مدیریت یکپارجه بین بندر، گمرک، پیمانکار تخلیه و بارگیری و صاحبان کالا تأکید کرد و ارتباط سامانه‌ای بین دو سازمان بنادر و راهداری در جهت ارتقای سلامت و شفافیت فرایند‌های اجرایی را ضروری دانست.
 فرهاد منتصر کوهساری؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر نیز در این نشست بر یکپارچه سازی فعالیت‌های پیمانکاری در بخش انبار کالا‌های اساسی و تأمین تجهیزات مناسب برای انبار‌ها تأکید کرد.
به گفته وی، توقف در پشت باسکول ها، از دیگر عوامل کُند کننده فرایند خروج بار از بنادر است که باید مدیریت شود تا ماندگاری به حداقل کاهش پیدا کند.

راهکار‌ها برای بهبود فرایند‌های خروج کالا‌های اساسی از بنادر

بر اساس این گزارش، در نشست هماهنگی مدیران عامل سازمان بنادر و سازمان راهداری، مقرر شد برای بهبود و کاهش مدت زمان انتظار کامیون‌ها در بنادر و همچنین ارتباط نرم افزاری واحد بین این سازمان ها، سامانه Asses  Control در بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی به صورت پایلوت پیاده سازی شود.
همچنین مقرر شد اعزام کامیون به طور پیوسته و متناسب با ظرفیت بندر، با هماهنگی پایانه و بندر صورت گیرد و با ایجاد مدیریت یکپارچه، اعزام کامیون به بندر، تحت نرم افزار واحد و بر اساس ظرفیت بندر انجام پذیرد.
همچنین برای برطرف سازی چالش‌های تجهیزاتی در انبارها، مقرر شد «الزامات انتخاب پیمانکار بارگیری کالا‌های اساسی به کامیون و خروج از بندر» توسط سازمان بنادر به صاحبان عمده کالا‌های اساسی ابلاغ شود.
در این نشست مقرر شد، گمرک برای برطرف کردن قطعی و کندی سیستم در بندر اقدام کند.
برای ارتقای خدمات رفاهی رانندگان مقرر شد تا با همکاری شرکت پخش فراورد‌های نفتی، امکان سوخت‌رسانی سیار برای کامیون‌ها بارگیری در بنادر فراهم شود.
همچنین مقرر شد امکانات رفاهی از جمله رستوران و سرویس‌های بهداشتی به گونه‌ای در بنادر تعبیه شود که به سهولت در دسترس رانندگان باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار