به گزارش گروه بینالملل مانا، بر اساس دستورالعملی که از سوی این سازمان منتشر شده از آوریل سال ۲۰۱۹ تبادل اطلاعات الکترونیکی (EDI) به مرحله اجرا درآمده و کلیه مقامات دولتی موظف شدند که از طریق سیستمهای الکترونیکی، مراحل تشریفات گمرکی، اظهارنامه حمل بار، اعلامیه کالاهای خطرناک را در شرایط فعلی به صورت دیجیتالی انجام دهند.
علاوه بر آن IMO با راه اندازی پنجره واحد "single window" خواستار هماهنگی بخشهای مختلف حمل و نقل برای استفاده از پنجره واحد با روش هماهنگ شده است.
IMO تأکید کرده است مقاماتی که هنوز نسبت به راهاندازی پنجره واحد اقدام نکردهاند باید نسبت به انجام کار در اولین فرصت بر اساس کنوانسیون FAL اقدام کنند.
کیتاک لیم دبیر کل IMO در این زمینه گفت: الزام جدید کنوانسیون FAL برای همه مقامات دولتی و دست اندرکاران حمل و نقل دریایی به منظور تبادل اطلاعات الکترونیکی نشان دهندۀ یک حرکت اساسی در صنعت دریایی است به همین جهت حمل و نقل دریایی و بنادر باید به سمت دنیای دریایی دیجتالی و حذف تشریفات گمرکی و افزایش کارایی تجارت دریایی اقدام کنند.
وی افزود: برای اجرای این دستورالعمل، IMO کتابچه راهنمای مرجع فنّی در اختیار مقامات دولتی قرار میدهد تا نسبت به استاندارد شدن تبادل اطلاعات الکترونیکی اقدام کنند.
"کیتاک لیم" در پایان تأکید کرد: هنگامی که کشتیها وارد بندر میشوند و یا آنها را ترک میکنند باید اطلاعات دقیق به مسئولان ساحلی، صاحبان بار و صاحبان خطوط کشتیرانی منتقل شود که ترجیح این سازمان آن است تبادل اطلاعات به صورت دیجیتالی به جای اسناد کاغذی برای همه کارآمدتر است و این یک ضرورت اجباری برای تمامی مسئولان حمل و نقل به شمار میرود.