به گزارش گروه بینالملل مانا، بیمکو در این گزارش از کاهش ۵۰ درصدی سفارشات ساخت کشتیهای تانکر و کانتینر و کاهش ۷۵ درصدی کشتیهای فله خبر داد و افزود: تا زمانیکه اقتصاد چین و کشورهای درگیر کرونا به مرحله بهبودی کامل نرسد این شرایط ادامه خواهد داشت.
"Peter Sand" تحلیلگر ارشد BIMCO با اشاره به اینکه مراکز اصلی کشتیسازی در آسیای جنوبی در حال تعطیلی بهسر میبرند در این زمینه گفت: اثرات گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان رشد تقاضا برای سفارش کشتیهای جدید را به شدت کاهش داده و در حال حاضر بخش اعظمی از پیمانکاران کارخانجات کشتیسازی به مرحله رکود رسیدهاند.
از سوی دیگر علیرغم نیمه فعال بودن مراکز اوراق سازی کشتی، میزان کشتیهایی که برای اوراق آماده هستند حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر مؤسسه آلفالاینر نیز در گزارش تحلیلی خود نوشت در سه ماه ابتدای سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۵۰ سفر دریایی تجاری و گردشگری لغو شد و بیش از سه میلیون TEU از ظرفیت ناوگان کانتینری بیکار هستند و کشتیهایی با یک میلیون کانتینر TEU برای نصب اسکرابر بلاتکلیف ماندهاند.
درپایان این گزارش آمده است هماکنون در مسیرهای اصلی آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و اقیانوسیه میزان کالاها برای جابهجایی به اندازهای است که به جای کشتیهای بزرگ کانتینری نیاز به کشتیهای کوچکتر دارند.