به گزارش مانا، الله مراد عفیفیپور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی بزرگترین بندر کشور و اولین بندر کانتینری کشور به عنوان نقطه قوت کشور محسوب میشود، اظهار داشت: ۷۱ بندر بزرگ و کوچک در نوار ساحلی که ۲۲۰۰ کیلومتر است وجود دارد که بزرگترین آنها به ترتیب بندر شهید رجایی، باهنر، لنگه و سایر بنادر است. در ۱۰ ماهه گذشته ۸۰۰ میلیون کالا بارگیری و تخلیه شده است.
وی ادامه داد: یکی از ظرفیتهای موجود در حوزه مسافری و گردشگری است که 15.5 میلیون نفر سفر دریایی در استان صورت گرفته که ۹۸ درصد سفرهای کشور را شامل میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به پتانسیلهای متعدد گردشگری استان به جزیره هرمز، قشم، هنگام و لارک اشاره کرد و گفت: این جزایر را به گردشگران معرفی میکنیم و زیرساختهای خوبی ایجاد شده است.
عفیفیپور با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی عنوان کرد: یکی از اولویتها توجه به بنادر کوچک برای رونق صادرات محلی به کشورهای همسایه است که این موضوع سیاست گذاری شده تا در کوچکترین بنادر مانند بندر شیوء که نزدیکترین بندر به کشور قطر است صادرات انجام شود. همچنین بندر آفتاب که توسط یک شرکت خصوصی زیرساختهای آن ایجاد شده و گمرک و بنادر در آن حضور دارند و عملیات صادرات و کابوتاژ انجام میشود. همچنین صادرات کانتینری یخچالی از بندر جاسک رونق دارد.
وی با بیان اینکه در حوزه غلات و کالای اساسی بندر امام هاب کالا بود، اما با توجه به بحث تحریمها و پدافند غیرعامل قرار شد در دیگر بنادر نیز این اتفاق رخ دهد و در اولویت ما قرار گرفت و در این مدت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تُن کالای اساسی وارد بندر و ترخیص شد. علیرغم تهدیدها و تحریمها طرحهای توسعهای بندر متوقف نشده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تاکید کرد: طرح توسعهای در بندر رجایی به سه پست اسکله کانتینری که بزرگترین کشتیهای کانتینری را میتواند در خود پهلو بدهد با طراحی، مصالح و نظارت شرکتهای داخلی در حال انجام است.
عفیفیپور در مورد ظرفیت بررسی مسائل بهداشتی در رابطه با واردات کالا به کشور به خصوص از مبدأ چین با توجه به موضوع ویروس کرونا گفت: مسائل بهداشتی زیست محیطی همیشه و قبل از ویروس کرونا انجام میشده. به این منظور از کالاها نمونهگیری میشود و پس از تائید اجازه تخلیه داده میشود. با توجه به ویروس کرونا کشتیها اجازه ورود به بندر را ندارند و به لنگرگاه میروند تا از سوی گروه پاس متشکل از وزارت بهداشت و دستگاههای ذیربط سلامت بهداشت افراد حاضر در کشتیها بررسی میشود و اجازه حضور فیزیکی و تماس با افراد مشغول در بندر داده نخواهد شد. پس از آن نفرات کنترل شده و در صورت سلامت و مثبت بودن بهداشت اجازه پهلوگیری در بندر دارند. همچنین برای سلامت کارگران مشغول در بندر بروشور آگاهیسازی، توزیع شده است تا کمترین ارتباط فیزیکی میان افراد رخ دهد. تاکنون هیچ نمونهای دال بر ویروس کرونا در رابطه با کشتیهای تجاری که از سوی وزارت بهداشت تائید میشود، نداریم.
وی ادامه داد: اجازه ارتباط گرفتن کشتیهای تجاری با بندر داده نمیشود مگر با کنترل گروه بهداشت. طی ۱۰ روز اخیر یک کشتی ایرانی فردی مشکوک داشت که در بیمارستان قرنطینه شد و بیماری او تنها سرماخوردگی بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توضیح داد: با توجه به اینکه ویروس کرونا ۱۰ تا ۱۴ روز زمان میبرد خود را نشان دهد اگر کشتی از مبدأ چین به قصد ایران بیاید با توجه به آنچه همین مدت روز زمان میبرد شانس خوبی داریم که وضعیت آنها به صورت شفاف مشخص شود.
عفیفیپور تاکید کرد: شرایط کالای تجاری با مسافر متفاوت است و نمیتوان تجارت را تعطیل کرد، اما تمامی کنترلهای لازم بهداشتی به لحاظ کالا و افراد حاضر در کشتی در اولویت کنترل و بررسی قرار دارد. توجه داشته باشید ۷۰ درصد تجارت کشور با چین است.
وی در مورد ورود کالاهای گروه چهار به کشور گفت: این نوع کالاها ممنوعالورود هستند و بعد از تحویل به بندر و پایانهها و بارهای عمومی به گمرک اعلام میشود. پس از آنکه بنادر کالاها را متروکه اعلام کنند گمرک کار خود را انجام میدهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: هفته گذشته ۱۴ کشتی در بندر پهلو گرفت که ۱۳ کشتی برای بارگیری کالای صادراتی و یک کشتی برای تخلیه کالای اساسی بود.
عفیفیپور یکی دیگر از اقدامات را مربوط به توزیع عادلانه بار برای کامیونها در بندر شهید رجایی عنوان کرد.