به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، سرپرست سکوهای C. و D. طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی انجام این عملیات را اقدامی مهم در تکمیل بخش فراساحلی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی توصیف کرد و اظهار داشت: سکوی ۱۴D، چهارمین و آخرین عرشه این طرح با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) است که با نصب و راهاندازی آن، بخش فراساحل فاز ۱۴ به ظرفیت کامل برداشت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی خواهد رسید.
رضا غریبی با اشاره به پیشرفت ۹۸ درصدی ساخت عرشه دریایی ۱۴D در یارد صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر گفت: این سکو ۲۴۰۰ تن وزن دارد و در صورت مساعد بودن شرایط جوی دریا، بلافاصله پس از عملیات مهاربندی، توسط شناور FLB۱۲۴ به دریا حمل و با جرثقیل HL-۵۰۰۰ در موقعیت خود نصب میشود.
وی عملیات ساخت، بارگیری و مهاربندی عرشه اقماری ۱۴D را نتیجه تلاش متخصصان شرکت صدرا و پیمانکاران اجرایی زیرمجموعه با نظارت کامل سیستمهای کنترل کیفیت و بازرسی کارفرما و شخص ثالث عنوان کرد و افزود: در این سکو ۸۰ کیلومتر کابلکشی و ۳۷ هزار اینچ قطر لولهکشی انجام و تمامی تجهیزات مکانیکال نصب شده است.
به گفته غریبی، سازههای جانبی سکوی دریایی ۱۴D شامل یک پل ارتباطی و یک مشعل به ترتیب با وزنهای ۲۷۰ و ۱۱۰ تُن هستند که ساخت آنها در یارد صدرا به اتمام رسیده و به همراه عرشه این طرح به خلیج فارس منتقل میشوند.
سرپرست سکوهای C. و D. طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه کارشناسان طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با برگزاری جلسات روزانه فنی و ایمنی، تطابق کیفیت فعالیتهای اجرایی با الزامات پروژه، استخراج جبهههای باز کاری و ابلاغ به پیمانکار، ارائه مستمر داشبوردهای مدیریتی مبتنی بر واقعیات عینی پروژه و استفاده از درسآموختههای پروژههای پیشین عملکرد پیمانکار را دنبال میکنند، گفت: تلاش شده است تا با تأمین و جذب بهموقع منابع و برقراری انضباط مالی در بودجهبندی پروژه، راهبری و ارائه طریق به پیمانکار و نیز با رفع موانع موجود، تحقق سنگنشانههای پروژه را تسریع کرده و مسیر دستیابی به تولید زودهنگام و ایمن را هموار سازیم.