به گزارش مانا، محمد اسلامی در خصوص تأثیر احداث فرودگاه بین المللی چابهار بر توسعه بندر چابهار، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است؛ زمانی که منطقه آزاد داریم باید این منطقه از مرز برخوردار باشد و بتواند عبور و مرور بینالمللی را فرآهم کند.
وی ادامه داد: با توجه به تعریف شکل گیری شهر لجستیک در چابهار؛ احداث فرودگاه موجب تکمیل پازل حمل و نقل ترکیبی اعم از دریایی، ریل، جاده و فرودگاه می شود و اینگونه شهر لجستیک به معنای واقعی ایجاد خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۹۶ در بندر چابهار کمتر از ۸۰۰ هزار تن بار را جابهجا کرده بودیم، اعلام کرد: در سال ۹۷ میزان بار جابهجا شده در بندر چابهار به دو میلیون ۴۰۰ هزار تُن افزایش یافت و درسال جاری نیز پیش بینی می کنیم که میزان بار جابهجا شده بیش از سال گذشته باشد.
اسلامی همچنین با اشاره به پروژه راه آهن چابهار-زاهدان، گفت: پروژه مذکور یکی از پروژه های محوری عمرانی کشور است که چندی پیش با عنایت مقام معظم رهبری و با درخواست دولت برای تخصیص اعتبار آن از صندوق توسعه ملی موافقت شد و به حداکثر ظرفیت رسید.
گفتنی است بندر چابهار از نزدیکترین نقاط به آبهای آزاد جهان برای کشورهای آسیای مرکز و افغانستان است و از سوی دیگر نقطهای استراتژیک برای ترانزیت کالا از آسیا به اروپا محسوب میشود؛ علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که در برهه زمانی کنونی از لحاظ اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برای برخوردار است.
با توجه به موقعیت خاص چابهار، وجود مسیرهای مناسب حمل و نقل برای جابجایی مسافر و به ویژه کالا از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ این در حالى است که در حوزه دریایى، ریلی و جاده ای اقدامات مختلفى برای توسعه این منطقه انجام شده است اما از فرودگاه مناسب و بین المللى محروم و تنها از یک فرودگاه نظامی - شکاری در حدود ۴۰ کیلومتری منطقه برخوردار بود که نمى توانست پاسخگوی کامل نیازها باشد.
این در حالی است که از حدود پنج سال قبل موضوع ساخت فرودگاه بین المللى چابهار به طور جدیتری مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت و با وجود موانعی که در ساخت آن وجود داشت در نهایت (۱۴ آذرماه سال جاری) ساخت آن به صورت رسمى کلید خورد.