به گزارش گروه بین الملل مانا، درحالیکه دیجیتالی شدن صنعت دریایی فرصت بیشتری برای متصل کردن سیستمها در راستای عملیات امنتر و کارآمدتر فراهم میکند، اما به طور همزمان درگاه را برای جنایتکاران سایبری جهت دستیابی و دستکاری کردن سیستمها میگشاید. از این نکته مهم نیز نباید غافل ماند که جنایتکاران سایبری محدودیتی در مورد اینکه کجا و چهطور حمله کنند، ندارند.
این گزارش ادامه داد: هکرها هر دو سیستمهای تجاری و فیزیکی مانند آنهایی که برای ناوبری و مانور مورد استفاده قرار میگیرند را مورد هدف قرار میدهند.
ناوبری حوزهای است که بر طبق گزارش گارد ساحلی آمریکا USCG از ضعف جدی و حیاتی در مواجه شدن با حملات سایبری برخوردار است. اگر ناوبری از لایۀ امنیت سایبری برخوردار نباشد، بدان معنی است که امنیت مسافران و خدمه در موقعیت خطر قرار میگیرد.
در حال حاضر این وظیفه بر عهدۀ شرکتهای کشتیرانی است که نسبت به سطح حفاظتی اجزای خود آگاهی بیشتری پیدا کنند. آنها بدون آگاهی، نمیتوانند خواستار محافظت سایبری بیشتری باشند.
شایان ذکراست: در سال ۲۰۲۱ میلادی، نخستین قانون حملات سایبری به اجرا درخواهد آمد، قطعاً این قانون سمت و سوی بهتری را برای بازار دریایی فراهم میکند. اما با این وجود نباید منتظر سال ۲۰۲۱ ماند. باید قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد، محافظت را انجام دهیم، چراکه هکرها ساکت و آرام نخواهند نشست. پس ما هم آرام نخواهیم نشست و از دارایی خود محافظت میکنیم.