به گزارش مانا به نقل از ایسنا حجی محمد علی حسنزاده، اظهارکرد: گزارشی که برخی رسانههای خارجی تهیه کرده بودند و مدعی شده بودند که برخی کشتیها در بندر امام خمینی (ره) حدود یکسال است که در صف ایستادهاند و به دلیل مشکل در تبادلات مالی نمیتوانند بار کشتی را تخلیه کنند، کارشناسی و صحیح نیست و در نوبت و صف قرار گرفتن کشتیها برای ورود و خروج از بنادر رویهای معمول است که البته در بدترین حالت یک کشتی که ممکن است به دلایل مختلف در صف تخلیه بنادر بماند، حداکثر زمان انتظار آن یک ماه است نه یکسال.
وی افزود: یکی از دلایلی که کشتیها در صف تخلیه قرار میگیرند و نمیتوانند بارشان را خالی کنند پر بودن انبارهای بنادر بوده که این اتفاق برای بندر امام خمینی رخ داده و انبار بندر امام خمینی از کالای اساسی کاملا پر است و تا بار از بندر خارج نشود و جا برای تخلیه کشتیها نباشد، امکان تخلیه وجود ندارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی از راهکارهای حل این مشکل این است که صاحب کالا مجوز حمل یکسره را از گمرک بگیرد و در این صورت می تواند بار را از پای کشتی از بندر خارج کرده و به مقصد مورد نظرش ببرد. دلیل دیگر که کشتی در آنجا در صف میایستد، این است که به دلیل وجود رویههای معمول سابق، هنوز کالایش ثبت سفارش نشده است. در گذشته چنین قانونی وجود داشت که در مناطق ویژه اقتصادی نیازی به ثبت سفارش کالا نبود و صاحب کالا میتوانست بدون ثبت سفارش، کالای خود را به این بنادر وارد کرده و میتواند قبل یا بعد از تبدیل آن به کالای نهایی، برای صادرات مجدد یا واردات کالای خود به کشور اقدام کند که این عملیات اسنادی ممکن است زمان ببرد.
حسنزاده اضافه کرد: البته چنین قانونی هم اکنون وجود ندارد و بانک مرکزی اعلام کرده که در راستای مدیریت بازار ارز هر واردکنندهای در ابتدا و قبل از اقدام به واردات کالا، باید بانک مرکزی را در جریان قرار دهد، اما همچنان برخی واردکنندگان این کار را انجام میدهند.
وی همچنین درباره میزان صفوف کشتیهای در انتظار تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به ویژه بندر امام خمینی (ره)، اعلام کرد: تعداد کشتیها در بندر امام خمینی در برخی روزها از کمتر از ۱۵ کشتی تا بیش از ۴۰ کشتی است که صفوف انتظار قرار میگیرند و یکی از دلایل اصلی آن افزایش واردات کالاهای اساسی بوده که بنا به تصمیم دولت این اتفاق در بنادر رخ داده است و هم اکنون حدود ۲۲ کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) منتظر هستند و ممکن است هفته آینده پنج کشتی عملیات اسنادی و مالیشان انجام شود و در بندر پهلوگیری کنند اما ممکن است که چند کشتی نیز به این تعداد اضافه شوند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه فرآیند تخلیه و بارگیری کشتیها در بنادر کشور پویاست، اظهار کرد: اتفاقی که باید رخ دهد این است که برخی انبارهای کشور توسط واردکنندگان شناسایی و انتخاب شوند و این محمولهها به داخل کشور حمل شوند اما از آنجا که تعرفههای انبارداری در بنادر کشور حتی در صورت افزایش تصاعدی بسیار پایینتر از هزینههای انبارداری معمول در کشور است، صاحب کالا انگیزهای برای خروج کالایش از بنادر ندارد و اینجاست که ضمن افزایش هزینههای انبارداری در بنادر باید صاحبان کالایی که محصولشان را تعمداً در بنادر نگه میدارند جریمه کنیم تا جلوی این اتفاق را بگیریم که البته هشدار آن را به واردکنندگان کالا دادهایم.