روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳

آیا صنعت کشتیرانی برای اجرای قانون سوخت جدید آماده است؟

آیا صنعت کشتیرانی برای اجرای قانون سوخت جدید آماده است؟
از یکم ماه ژانویه سال جاری میلادی قانون جدید سوخت با سولفور کمتر از نیم درصد سازمان جهانی دریانوردی (IMO) به اجرا درخواهد آمد، اما برخی از متخصصان این استدلال را مطرح می‌کنند که صنعت کشتیرانی برای پیروی از این قانون آمادگی ندارد.
کد خبر: ۸۴۸۸۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، انتظار می‌رود قانون جدید سوخت با سولفور کمتر از نیم درصد در حدود ۶۰ هزار کشتی که درحال حاضر فعالیت می‌کنند را تحت تأثیر قرار بدهد. کشتی‌ها مستلزم کاهش انتشار سولفور خود تا بیش از ۸۰ درصد خواهند بود. تاکنون استفاده از سوخت با محتوی سولفور پایین، ارجح‌ترین گزینۀ حمل کنندگان برای پیروی از این قانون به شمار می‌آید.

از طرف دیگر برخی شرکت‌های کشتیرانی به سمت نصب اسکرابر متمایل شده‌اند. مشابه آنچه اکنون در کارخانه‌ها برای تمیز کردن ذرات از اگزوز‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسکرابر‌ها هم انتشارات سولفور را از سوخت جدا خواهند کرد، اما این راهکار بهینه بیش از اندازه  گران است و نصب هر اسکرابر هزینه‌ای بین یک میلیون تا شش میلیون دلار را بر مالکان کشتی تحمیل می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: یک مطالعه انجام گرفته از سوی وارتسیلا - شرکت ساخت‌ و ساز فنلاندی تولید کننده انواع تجهیزات دریایی نشان می‌دهد که در ابتدای سال جدید، بیش از دو هزار کشتی اسکرابر خواهند داشت. اما وقتی ناوگان جهانی با حدود ۹۰ هزار کشتی را در نظر می‌گیریم، دو هزار کشتی عدد بسیار کوچکی خواهد بود. روی هم رفته پیش‌بینی می‌شود این تغییرات هزینۀ حدود ۵۰ میلیارد دلاری را طی چند سال آینده بر روی دوش صنعت کشتیرانی تحمیل کند.

لازم به ذکر است: برخی از متخصصان این استدلال را می‌کنند که صنعت کشتیرانی برای مطابقت و پیروی از این قانون جدید آمادگی ندارد. درحال حاضر، ناوگان جهانی کشتیرانی در حدود چهار میلیون بشکه نفت کوره سنگین HFO را استفاده می‌کند که از ماه ژانویه به کارگیری آن ممنوع خواهد شد. بانک SEB نروژ پیش‌بینی می‌کند که ۷۵ درصد از تقاضا برای HFO کاهش پیدا خواهد کرد.

انتظار می‌رود صنعت کشتیرانی به سمت نفت خام شیرین تغییر مسیر دهد، به این دلیل که پالایش آن آسان است و از سولفور کمتری نسبت به نفت خام که اکثر کشتیرانی‌ها درحال حاضر به نام نفت ترش از آن استفاده می‌کنند، برخوردار است.

آنچه مسلم است اینکه قوانین محیطی با اجرای قانون سوخت ۲۰۲۰ متوقف نخواهند شد. بازیگردانان صنعت کشتیرانی شدیداً معتقدند قوانین جدید برای مستلزم کردن کشتی‌ها به استفاده از سوخت‌های زیستی و قدرت هیدروژن در آینده مطرح خواهد شد. اگرچه احتمالاً سال‌ها زمان می‌برد تا این سوخت‌ها توسعه پیدا کنند و جای خود را در ناوگان جهانی باز کنند.

این گزارش در پایان نوشت: علاوه بر کاهش انتشارات سولفور، آیمو دستورالعمل‌هایی برای کشتی‌ها در راستای کاهش ۴۰ درصدی انتشارات گاز گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۳ و ۵۰ درصدی تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار