به گزارش گروه بین الملل مانا "Thibaut Eude" بنیانگذار و مدیر عامل شرکت "Nostos Systems" که مدتی به عنوان افسردریایی در ناوگان فرانسه خدمت کرده در بررسیهای خود به موضوع مهم چگونگی مقابله کشتیهای خودران با دزدان دریایی پرداخته است.
وی در این زمینه گفت: فرض کنید در سال ۲۰۲۵ یک کشتی بزرگ کانتینری اقیانوس پیما بین چین و اروپا در حرکت است. این کشتی در حال عبور از تنگۀ مالاکا با استفاده از سنسورها و هوش مصنوعی متوجه وجود قایقهای موتوری کوچک میشود که به سمت کشتی حرکت میکند. اگرچه تمامی تجهیزات دیجیتالی برای تغییر مسیر کشتی پیشبینی شده، اما دزدان دریایی با استفاده از قایق موتوری خواه ناخواه سوار آن کشتی خواهند شد.
از آنجاییکه دیگر خدمهای در کشتی وجود ندارد احتمال آدمربایی و باجگیری از بین میرود، اما انگیزه دزدان برای دسترسی به محموله و کشتی به هیچ عنوان از بین نمیرود. این موضوع مهمی است که باید مورد بررسی دقیق و مطالعۀ بیشتر قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: مسلماً دزدان دریایی که قصد ربودن چنین کشتیهایی را دارند آنچنان کاردان هستند که بتوانند اتاق کنترل هوش مصنوعی را در دست گرفته و کشتی را غیرفعال کنند.
"Thibaut Eude" یادآور شد: بدین ترتیب هیچ وسیلۀ عملی برای جلوگیری از سوار شدن دزدان دریایی به کشتی وجود ندارد و این موضوعِ بسیار حساس باید مورد بررسی قرار گیرد که چگونه میتوان کشتیهای خودران را از خطر درگیری با دزدان دریایی نجات داد و با کدام قوانین و مقررات به جنگ دزدان دریایی رفت و در صورتیکه چنین اتفاقی افتاد راههای مقابله با آن چیست.
وی در پایان گفت: این موضوع قطعاً باید در طراحی و ساخت کشتی، کنفرانسها و سمینارها مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد، چراکه چنین موقعیتی را میتوان به پاشنۀ آشیل کشتی تشبیه کرد. در واقع برای آسیب پذیری چنین کشتیهایی از هماکنون باید تصمیمات مهمی اتخاذ شود.