به گزارش گروه بین الملل مانا "Knut Ørbeck-Nilssen" مدیرعامل مؤسسه رده بندی DNV GL میگوید: سرعت فزاینده تغییرات درصنعت کشتیرانی گاهی اوقات میتواند دید ما را تیره و تار کند، به طوریکه نتوانیم بینش درستی از آنچه در اطرافمان پیش میآید، داشته باشیم. شاید برای همین است که نباید لحظهای درنگ کرد، باید پایهها و اساسها را مرور کرد، تمرکز خود را بر روی مهمترین موضوعات افزایش داد و در مورد روشهایی اندیشید که میتوانند این اطمینان را به ما بدهند که تغییر به سمت بهتر شدن پیش میرود.
امروزه، شاهد تحول سریع صنعت کشتیرانی در سه حوزۀ بازارها، قوانین و تکنولوژی هستیم. این تغییرات یک تأثیر مهم و قابل توجه را بر روی آینده این صنعت به همراه خواهد داشت. در زمانیکه صنعت کشتیرانی به سرعت درحال تغییر و تحول است، متمرکز شدن بر روی امنیت ضروری و حیاتی به نظر میرسد. باید این اطمینان را حاصل کنیم که جایگاه امنیت و ایمنی درهسته و مرکز تمامی تغییراتی که فعالیتهای بازار، تکنولوژی و یا قوانین را تحت تأثیر قرار میدهد، محفوظ است.
بازارها: افزایش بلاتکلیفی
از زمان فروپاشی قیمت نفت درسال ۲۰۱۴ میلادی، بازارها به طور فزایندهای غیرقابل پیشبینی شدهاند، از این رو موجی از بلاتکلیفی و ابهام شکل گرفته است. امروزه، بلاتکلیفی بازار از عواملی، چون تنشهای تجاری واشنگتن- پکن برگزیت و رویدادهای ژئوپلتیکی دیگر نشأت میگیرد. به همراه این بلاتکلیفی حاکم بر بازار، بسیاری از مالکان و اپراتورها با فشار زیاد و حاشیۀ سود کمتر روبهرو هستند.
در طول چند سال اخیر، فشار برای زمان تخلیه و بارگیری شناور به سرعت افزایش پیدا کرده است، این امر می تواند ریسک به ویژه ریسک در رابطه با آبگونگی کارگو را تشدید کند. ممکن است مجبورشویم از زمان لازم و مورد نیاز برای اندازه گیری مناسب کارگویی که میخواهد بارگیری شود، بکاهیم. این مسئله قطعا ریسک آبگونه سازی (Liquefaction ) مواد فله را بالا میبرد.
افزون براین، کشش به سمت کشتیهای با سایز بزرگتر چالشهای جدیدی را به وجود میآورد. ما اخیراً شاهد حوادثی بوده ایم که در آنها شعلهور شدن زبانههای آتشها از کانتینرهای چیده شده بر روی عرشه کشتی منجر به خسارت کامل به شناور شده و در موارد بدتر منجر به تلفات جانی میشود. اکنون زمان آن رسیده است که صنعت کشتیرانی مسئله محتوای کانتینرها و اعلان درست از کالاهای خطرناک و اشتعالزا را کاملاً جدی بگیرد.
قوانین: تغییرات محیطی
قوانین نیز درحال تغییر و تحول هستند. قریب الوقوعترین آن لازمالاجرا شدن استفاده از سوخت با سولفور کمتر از نیم درصد است. این یعنی اینکه صنعت باید مسئله سوختهای ترکیبی و مخلوط blended fuel به ویژه سازگاری آنها را مورد خطاب قرار بدهد. به واقع صنعت تجربۀ محدودی نسبت به این سوختهای ترکیبی و مخلوط جدید دارد.
استراتژی جدید آیمو برای کاهش انتشارات گازهای گلخانهای یک تأثیر شگرف را به همراه خواهد داشت. کشتیرانی بدون کربن تا پایان قرن جاری به ویژه با توجه به این واقعیت که درحال حاضر هیچ سوخت جایگزین با کربن صفر درصد پایدار را نداریم، یک هدف جاه طلبانه برای صنعت محسوب میشود.
با توجه هدف کاهش ۴۰ درصد انتشارات گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰، باید اعتماد بیشتری به توانایی خود برای نیل به این هدف از طریق وسایل و روشها که هم اکنون دراختیار داریم، داشته باشیم. درچشم انداز و افق صنعت کشتیرانی قوانین بسیاری نهفته است. قوانین مربوط به صدا و بازیافت از این دسته اند. نکته قابل توجه اینکه همه این موارد محیط پیچیدهای را برای صنعت کشتیرانی خلق میکند.
تکنولوژی: اتصال و دیجیتالی شدن
بحثهای مختلفی درمورد دیجیتالی شدن که یک تغییر بسیار مهم تکنولوژیکی در صنعت کشتیرانی است، وجود دارد. درحال حاضر شاهد به کارگیری هوش مصنوعی (AI) در DNV GL برای تعیین مسیر و پاسخ به پرسشها و سوالات هستیم. با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین (Machine learning)، میتوانیم واکنشها و پاسخهای با کیفیت بالاتر، سریعتر و منجسم تری را فراهم کنیم. هوش مصنوعی حوزهای است که پتانسیل عظیمی برای بسیاری از صنایع دارد. برخی صنایع در این زمینه با سرعت درحال پیشرفت هستند.
با نگاهی عمیقتر به تکنولوژی میتوان به این مسئله پی برد که همانطور که اتصال و پیوستگی بین شناورها و ساحل افزایش مییابد، چندین چالش مشهود و آشکار پدیدار میشود. در اینجا به خصوص نیاز به مقاوم سازی در مقابل حملات سایبری که طی چند سال اخیر گسترش پیدا کردهاند، احساس میشود. این مسئله زمانی حیاتیتر میشود که شناورها درجههای بالاتری از اتوماتیک شدن را توسعه میدهند.