به گزارش مانا، محمدعلی حسن زاده با اشاره به اینکه بنادر کوچک، بنادری هستند که امکان پهلودهی شناورهای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی را دارند، اظهار کرد: این بنادر مجهز به موج شکن، محوطه نگهداری کالا و مواردی از این دست بوده و مجموعه عوامل حاکمیتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک در آن جا مستقر اند.
وی ادامه داد: حدود ۵۰ بندر کوچک در کشور وجود دارد که از این تعداد، بنادر کوچکی که مالکیت آن ها به سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص دارد و یا در حال انتقال مالکیت هستند حدود ۳۳ بندر است و در سراسر کشور و به ویژه جنوب ایران توزیع شده اند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان طبق بررسی آماری سال ۱۳۹۴، بنادر کوچک از نظر وزنی حدود ۷,۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده اند، عنوان کرد: از نظر ارزشی نیز این رقم نیز بیش از ۹ بوده است و این بدان معناست که بیش از ۹ درصد از ارزش کل کالاهای تجاری کشور به بنادر کوچک اختصاص دارد.
افزایش نقش بنادر کوچک در تجارت دریایی کشور
حسن زاده افزود: طی چند سال اخیر نقش بنادر کوچک در تجارت دریایی کشور بیشتر شده و سرمایه گذاری بیشتری در این بنادر در دستور کار قرار گرفته است که بر همین اساس تصور می کنیم سهم این بنادر در میزان کالاهای مبادلاتی افزایش یافته باشد.
وی با اشاره به اینکه دولت با هدف افزایش سهم و نقش بنادر کوچک در اقتصاد محلی و حمل و نقل دریایی شیوه نامه ای را برای ساماندهی کالاهای ملوانی تهیه و تدوین کرد و این مسئله باید از طریق سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدنظر قرار گیرد، گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت این شیوه نامه لازم الاجرا است و ۳۱ بندر کوچک در سطح استان های جنوبی کشور شناسایی شده اند که می توانند مجهز به رویۀ ملوانی شوند.
تخفیف ۲۰ درصدی برای فعالیت صاحبان بار در بنادر کوچک
به گفتۀ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی صاحبان کالایی که تصمیم بگیرند کالای خود را از طریق شناورهای کوچک به این بنادر منتقل کنند مشمول ۲۰ درصد تخفیف در حقوق گمرکی و ورودی به این بنادر می شوند که این اتفاق مشوق بسیار خوبی برای فعالیت هرچه بیشتر در این بنادر است و در عین حال ملوانان نیز می توانند از مزیت های قانونی که برای کالاهای ملوانی در نظر گرفته شده بهره مند شوند.
حسن زاده ادامه داد: از جمله نقش هایی که بنادر کوچک می توانند در سطح شهرستان ها داشته باشند ایجاد اشتغال است که با رونق این بنادر موضوعی دست یافتنی است و موجب جلوگیری از مهاجرت بومیان مناطق ساحلی به مناطق مرکزی کشور می شود و از نظر راهبردی نیز برای حاکمیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با تأکید بر اینکه نکته دیگر حائز اهمیت برای سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور نقش این بنادر در شبکه سازی حمل و نقل دریایی است که از طریق آنها بار از پسکرانه بنادر به بنادر کوچک منتقل می شود، گفت: امکان انتقال کالا از طریق این بنادر به بنادر متوسط و سپس به بنادر هاب یا به بنادر خارجی وجود دارد و این شبکه سازی موجب کاهش قیمت تمام شده حمل کالا می شود و رونق در شهرهای کوچک بندری را رقم می زند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به استناد قانون برنامه ششم توسعه سازمان بنادر و دریانوردی این مجوز را دارد که نسبت به واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و غیر دولتی ذیصلاح و دارای مجوز اقدام کند، اظهار کرد: خوشبختانه مطالعات مربوطه در این رابطه انجام، مدلهای واگذاری شناسایی و مصوبات لازم درون سازمانی اخذ شده است و طی ماههای آتی فرایندهای شناسایی اشخاص حقوقی ذی صلاح را برای واگذاری بنادر کوچک و سرمایه گذاری در بنادر کوچک و افزایش سهم و نقش آن ها در اقتصاد محلی و حمل و نقل دریایی کشور مدنظر قرار می گیرد.