۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶

سونامی هفت فوتی آبراه خلیج فارس را تهدید می‌کند

سونامی هفت فوتی آبراه خلیج فارس را تهدید می‌کند
دکتر محمد حیدرزاده استاد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه برونل لندن در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت از احتمال وقوع سونامی با ارتفاع هفت فوت (۲.۱ متر) در خلیج فارس خبر داد.
کد خبر: ۸۴۲۴۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، دکتر محمد حیدرزاده استاد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه برونل لندن در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت ضمن اعلام احتمال وقوع سونامی با ارتفاع هفت فوت (۲.۱ متر) در آبراه نفتکش‌های خلیج فارس گفت: فاجعه‌هایی مانند این می‌توانند صد‌ها میلیون پوند هزینه را بر روی دوش شرکت‌های بیمه‌ای متحمل کنند و همچنین تاثیر مستقیمی بر روی قیمت نفت به همراه خواهند داشت.
وی در ادامه افزود: این موضوع احتمالاً ناشی از گرمایش جهانی است و می‌تواند موجب اختلال بزرگی در تولید وعرضه جهانی نفت شود. چراکه خلیج فارس به عنوان شاهراه نفتی جهان سهم ۳۰ درصدی را درانتقال نفت برعهده دارد.
شایان ذکراست: طی یک قرن گذشته خلیج فارس از خطر سونامی در امان بوده است که این امر این منطقه را برای حمل و نقل کشتی‌های بزرگ نفتکش ایده آل ساخته است. اما امواج سه فوتی (۰.۹ متر) در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی کاملاً غیرمنتظره به سمت خلیج فارس آمدند که نه تنها سبب آسیب به مناطق ساحلی شدند بلکه منجر به کشته شدن حداقل پنج نفر در جنوب ایران شد.
ناگفته نماند وقوع سونامی می‌تواند اقتصاد را نیز تحت شعاع خود قرار دهد، زیرا سالانه هزاران توریست به برخی از این مناطق ساحلی مانند سواحل دبی، ابوظبی و دوحه سفر می‌کنند.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار