به گزارش مانا، علی سلطان پور روز دوشنبه در حاشیه نشست تخصصی «خلیج فارس» گفت: امروز پنج نقشه دریایی ایران در سطح بین المللی منتشر شد که سه نقشه مربوط به خلیج فارس در شمال جزیره لاوان، بندر مقام و بندر شیو و دو نقشه هم مربوط به بندر انزلی است.
وی اظهار داشت: شناوری که قصد دارد وارد بندری شود باید از نقشه های بزرگ مقیاس شروع و به نقشه های کوچک مقیاس برسد از این رو داشتن نقشه برای مسیر و حتی پهلو گرفتن الزامی است.
وی ادامه داد: شناورهایی که می خواهند در بنادر تردد کنند اگر به سیستم «اکتیس» مجهز باشند ملزم هستند که نقشه ها را به صورت الکترونیکی دریافت کنند و لحظه به لحظه از میزان آب زیر آبخور شناور خود مطمئن باشند که با این کار ایمنی دریانوردی افزایش می یابد.
سلطان پور گفت: وقتی که شناور بزرگی مثلاً وارد بندر شهید رجایی می شود بازرس تمام گواهی نامه ها و تجهیزات کشتی را کنترل می کند اگر شناوری که موظف به استفاده از اکتیس است و آن را نداشته باشد و نقشه هم تهیه نکرده باشد، جریمه خواهد شد.
وی درباره نحوه تهیه نقشه اظهار داشت: شناورها باید نقشه ما تهیه را کنند اما نه لزوماً اینکه از خود ما تهیه کنند چون ما نقشه ها را تهیه کرده و به سازمان بین المللی مرتبط می دهیم و آن ها به توزیع کنندگان می دهند و سپس به متقاضیان می فروشند، مثلاً 100 توزیع کننده در دنیا وجود دارد که نقشه ها را می فروشند، سازمان بین المللی پول را از توزیع کننده می گیرد و به ایران می دهد.
مدیر آب نگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری گفت: تا پیش از سال 94 از نقشه های انگلیس استفاده می شد اما در این سال به مرحله ای از عمل و فناوری در زمینه تهیه این نقشه ها رسیدیم که نقشه های ما استانداردهای لازم را کسب کرد ازاین رو توانستیم آن را در دنیا منتشر کنیم.
وی افزود: برای انتشار نقشه ها در سال 94 تفاهم نامه ای میان کمیته ملی هیدروگرافی ایران با سازمان بین المللی هیدروگرافی امضا شد و از آن زمان تاکنون 234 هزار نقشه دریایی ایران با درآمدی حدود یک میلیون دلار فروخته شد.
سلطان پور گفت: تا پیش از این نقشه های دریایی انگلیس فروخته می شد و اکنون نیز در جایی که ما نقشه نداریم کماکان همان نقشه انگلیس فروخته می شود اما اگر بتوانیم تهیه کنیم انگلیس باید نقشه خود را بردارد حتی در آب های خارج از آب های داخلی خود نیز اگر نقشه ای تهیه کنیم و به روزتر باشد انگلیس باید نقشه خود را بردارد.
مدیر آب نگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع این نقشه ها باید به طور مداوم به روز شوند ازاین رو به طور مرتب به صورت هفتگی نقشه ها را به روز می کنیم تا مشکلی برای شناورها ایجاد نشود.
وی همچنین در نشست تخصصی «خلیج فارس» که به میزبانی سازمان نقشه برداری کشور و به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس (10 اردیبهشت ماه) تدارک یافته بود، گفت: باید تلاش کنیم تا بدنه آبی کشور را بهتر بشناسیم و باور کنیم که کشوری دریا محور هستیم، علاوه بر این 72 درصد دنیا را آب فرا گرفته بنابراین اگر کشوری در دنیا سلطه یافته ابتدا آب های خود را شناخته است پس برای اینکه بتوانیم توسعه پیدا کنیم باید از این موهبت الهی در شمال و جنوب کشور بهره ببریم.
سلطان پور به اهمیت استراتژیک خلیج فارس اشاره کرد و افزود: شمال خلیج فارس که به سمت ایران است عمق بیشتری دارد بنابراین عمده ترافیک و تردد از این بخش انجام می شود، تنگه هرمز همچنان بااهمیت ترین تنگه برای حمل ونقل نفت است و تلاش ما این است که نام خلیج فارس را زنده نگه داریم. مدیر آب نگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری اظهار داشت: 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود بنابراین باید این بخش از کشور را تقویت کنیم و چند سالی است که این نگاه با هدف توسعه مکران پررنگ شده است.
وی به اهمیت تهیه نقشه های دریایی اشاره کرد و گفت: امروز در کشور به فناوری تهیه و به روزرسانی نقشه های دریایی رسیدیم و تقریباً در مدت چهار سال گذشته بیش از 200 نقشه دریایی تهیه کردیم که 150 تا مربوط به خلیج فارس است.
سلطان پور در ادامه به بارش های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: نقشه ها نشان می دهد حجم زیادی آب در تالاب هورالعظیم وارد شده که این میزان در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.