معاون وزیر حمل ونقل هندوستان:
کشورهای آسیای میانه و قفقاز به موافقت نامه چابهار بپیوندند
معاون وزیر حمل ونقل هندوستان گفت: با گسترش روابط و بهره برداری از بندر چابهار، امروز شاهد مبادله محموله های ترانزیتی از هند به افغانستان و بلعکس از طریق بندر چابهار هستیم.
به گزارش مانا، گوپال کریشنا در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، با بیان اینکه چابهار، نقطه عطف در روابط سه کشور هند، ایران و افغانسان است، اظهار کرد: گسترش خطوط ریلی بین ایران و افغانستان می تواند به تسریع عملیات ترانزیتی و صادرات - واردات کمک شایانی کند.
وی با تاکید بر اینکه موافقت نامه بین المللی دالان چابهار تنها برای این سه کشور نیست، افزود: کشورهای منطقه آسیای میانه و قفقاز نیز می توانند به این موافقت نامه بپیوندند.
این مقام مسئول در دولت هندوستان خاطرنشان کرد: دولت هند، طبق توافق نامه، تجهیز و توسعه بندر چابهار را با سرعت پیگیری می کند.
معاون وزیر حمل و نقل هندوستان گفت: باید از تحریمهایی که علیه ایران اعمال شده است، فاصله بگیریم و تحریمها را دور بزنیم و ما بر خود تعهد میدانیم سرمایهگذاری در بندر چابهار را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه کشورهای منطقه از قرن ها پیش با یکدیگر مشترکاتی دارند، بیان داشت: شواهد زیادی داریم که ایران و هندوستان با کشورهای منطقه با هم همکاری مفید داشتهاند.
کریشنا افزود: ما با کشورهای منطقه همواره در حال همکاری و تجارت بودهایم و بخش اعظم تجارت هندوستان از منطقه چابهار بوده است حتی لباسی که تن من است ابریشم طلایی است که پارچه آن را از ایران گرفتهام و این نشان از قرابت فرهنگی دو کشور دارد که این قرابت باید به بخش دریایی و بندری هم بیشتر کشیده شود.
معاون وزیر حمل و نقل هندوستان ادامه داد: دیروز که از بندر چابهار بازدید میکردم هکتارها اراضی وجود داشت که میتواند فعالیتهای دریایی را در آن نقطه پشتیبانی کند این فرصتها وجود دارد که با استفاده از بندر چابهار فعالیتها ارتقاء پیدا کند.
کریشنا خاطر نشان کرد: اولین باری که از هندوستان به افغانستان برود قطعاً از چابهار میگذرد ما خود را در بندر چابهار سهیم میدانیم و با شکوفایی این بندر قطعا ًهندوستان هم سهیم است.
وی گفت: اولین محموله افغانستان با حضور رئیسجمهور این کشور بارگیری شد و به بندر چابهار رسید تا پس از بارگیری توسط کشتی به سمت بمبئی حرکت کند.
معاون وزیر حمل و نقل هندوستان با بیان اینکه افغانستان از ذینفعان اصلی ارتقاء و رشد بندر چابهار است تصریح کرد: پروسههای بندر چابهار نقاط عطفی در تاریخ هستند، چون همکاری کشورها را ارتقاء میدهند.
وی با بیان اینکه برای ارتقاء همکاریها چندین حلقه مفقوده باید رفع شود، گفت: ضرورت دارد بندر چابهار به ریل متصل شود و از این طریق با کشورهای منطقه، آسیای میانه و CIF ترانزیت به سطح قابل قبولی برسد.
معاون وزیر حمل و نقل هندوستان ادامه داد: باید این لینک ریلی در بین بنادر و شهرهای مختلف در ایران و افغانستان تکمیل شود خطوط ریلی سرخس، قزوین، چابهار و پروژههای دیگر ریلی میلیونها دلار هزینه دارند و باید از مسئولان بخواهیم که تمرکز سرمایهگذاری در این پروژهها وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه ترمینالهای شهید بهشتی و چابهار در حال ارتقاء است، گفت: باری که به بندر چابهار میرسد باید به سرعت به خشکی منتقل شود قسمت آخر این مسیر که نیاز به تکمیل دارد ارتباط ریلی چابهار با زاهدان است.
کریشنا افزود: ما با استفاه از این سرمایهگذاری در زمینه پایانه چابهار و تجهیزات بندر سرمایهگذاری میکنیم و شرکت هندی IPGL که بابت حضور در چابهار تلاش زیادی داشتند قدردانی میکنیم.
وی اذعان داشت: فعالیتی که شرکتهای کشتیرانی در زمینه تضمین فعالیت کشتیها، تضمین هدایت جریان بار و زنده نگه داشتن فعالیتها است امور مهمی است.
کریشنا اظهار داشت: از ایران بابت دعوت از نمایندگان هندوستان برای حضور در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار قدردانی میکنم .ما بزرگترین هیئت شرکتکننده در این همایش بین ۳۵ کشور حاضر در همایش هستیم.