در ادامه کنفرانس خبری از حق شناس درباره دستاوردهای برگزاری همایش هماهنگی ارگان های دریایی پرسیده شد.
وی در این زمینه گفت: همایش هماهنگی ارگان های دریایی، بخش دریایی را در میان ارگان ها و نهادهای دیگر همچنین مردم هر چه پررنگ تر مطرح کرده است.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از 17 تا 22 بهمن ماه جاری 840 هزار نفر مسافر تنها به جزیره قشم سفر کرده اند، بیان داشت: این میزان سفر نسبت به سال قبل رشد 70 درصدی را نشان می دهد و بیانگر اقبال مردم به حوزه دریایی نسبت به گذشته است.
وی نوروز پیش رو را یکی از پرترافیک ترین سال ها در سواحل کشور به ویژه سواحل جنوبی و جزایر پیش بینی کرد و افزود: طی تعطیلات اخیر تنها در جزیره هرمز شاهد صف هشت کیلومتری مسافران برای ورود به این جزیره در بنادر پل، لافت و شهید حقانی بودیم.
وی از جمله دستاوردهای برگزاری همایش هماهنگی ارگان های دریایی را طرح مستقیم مشکلات میان این ارگان ها و رفع آنها دانست و خاطر نشان کرد: در این سال ها بسیاری از مشکلات و مسائلی که گریبانگیر ارگان های مختلف دریایی بود طی برگزاری این همایش به خوبی مرتفع شده است.
باید دریانوردان بیشتری به بخش بین الملل صادر کنیم
وقتی از حق شناس درباره نحوه اشتغال فارغ التحصیلان رشته دریانوردی پرسیده شد، وی تصریح کرد: خوشبختانه فارغ التحصیلان رشته های دریانوردی دارای کمترین نرخ بیکاری نسبت به رشته های دیگر هستند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه دریانوردان ایرانی کمی در خطوط کشتیرانی بین المللی فعالیت دارند، افزود: البته هنوز در داخل ظرفیت جذب دریانورد داریم چرا که با وجود تلاش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران برای تربیت دریانورد در آموزشگاه هایی که دایر کرده اند و بورسیه ها، همچنان بخشی هر چند کوچک از دریانوردان این دو کشتیرانی خارجی هستند.
وی ظرفیت رشته دریانوردی را برای تولید اشتغال خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: ظرفیت دانشگاه های ما می تواند نیاز داخلی را رفع کند اما می بایست زمینه را برای فعالیت دریانوردان ایرانی در بخش بین الملل نیز فراهم کنیم.
برای اجرای قانون سوخت کم سولفور نگرانی جدی نداریم
در ادامه این نشست خبری خبرنگار مانا از معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نگرانی ها در رابطه با اجرای قانون سوخت کم سولفور در سال آینده پرسید.
وی در این زمینه پاسخ داد: نیاز ناوگان داخلی به سالانه 1.4 میلیون تن سوخت کم سولفور است که این نیاز را به وزارت نفت و پالایشگاه ها اعلام کرده ایم هر چند که با توجه به سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی در عملیات بانکرینگ در قشم و بندر شهید رجایی باید برای تامین نیاز کشتی های خارجی عبوری نیز برنامه داشت.
حق شناس با بیان اینکه علی رغم برخی مشکلات برای اجرای قانون سوخت کم سولفور، نگرانی جدی وجود ندارد، افزود: اگر سوخت کم سولفور به میزان مورد نیاز در دسترس نباشد می توانیم از نفتگاز(گازوییل) نیز استفاده کنیم هر چند بحث استفاده از سوخت LNG نیز مطرح است.
برنامه های سازمان بنادر در نوروز 98 برای مسافران
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با برنامه های این سازمان برای تسهیل سفر گردشگران در نوروز 98 به سواحل و جزایر کشور گفت: تعداد شناورها را مثل سال قبل افزایش خواهیم داد همچنین مانند قبل فروش اینترنتی بلیت نیز خواهیم داشت.
وی افزود: یکی از اقدامات سازمان بنادر در زمینه توسعه گردشگری دریایی ارائه تسهیلات با نرخ صفر درصد به متقاضیان خرید شناورهای مسافری است همچنین احداث اسکله های تازه و تغییر در کاربری اسکله های موجود نیز از جمله این برنامه هاست.
محدوده ارائه سوخت یارانه ای افزایش می یابد
حق شناس در ارتباط با گلایه برخی لنج داران از عدم بهره مندی از سوخت یارانه ای به دلیل ورود به آب های بین المللی نیز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه مسئولیت مستقیم ندارد. با این حال با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم تا با افزایش محدوده تردد به 90 درصد مسیر، به لنج داران داخلی سوخت یارانه ای را عرضه کنیم.
وی در زمینه نوسازی لنج ها نیز تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده و با توجه به مصوبه هیئت وزیران که طی آن مقرر شده از منابع مختلف نوسازی ناوگان کشتی های چوبی انجام شود آماده است به لنج داران در این زمینه کمک کند.
کشتی صیادی چینی نداریم
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مقامات ارشد سپاه پاسداران نسبت به فعالیت احتمالی غیرقانونی کشتی های صیادی چینی هشدار داده اند، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که هیچ کشتی چینی هم اکنون در آب های کشور فعالیت ندارد و تمام آن شناورها با پرچم ایران و به عنوان کشتی ایرانی در حال فعالیت صیادی هستند.
حق شناس با تاکید بر اینکه در رابطه با فعالیت شناورهای صیادی سازمان شیلات کشور مسئول است، تصریح کرد: این شناورها باید در فاصله 10 مایلی ساحل فعال باشند و مجاز هستند که تا 200 متر در عمق صیادی کنند با این حال نیروهای نظامی و انتظامی کشور می توانند طبق ضوابط و دستورالعمل های موجود نسبت به هر گونه تخلف برخورد لازم را داشته باشند.