به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقی Drewry در نخستین تحلیل بازار تانکر در سال جاری میلادی نوشت: طی 9 ماه نخست سال گذشته، ظرفیت مازاد منجر به کاهش نرخ کرایه حمل شد، اما درسه ماه پایانی سال نرخ کرایه حمل به سمت بهبود پیش رفت.
این گزارش ادامه داد: رشد کند تقاضای نفت، افت سیاهه های نفتی به دلیل قیمت های بالای آن و کاهش تولید از سوی کشورهای عضو اوپک، تقاضای تناژ را به ویژه در نیمه نخست سال 2018 میلادی ضعیف نگه داشت. اما با این وجود، ظرفیت بالای اوراق شناورها اجازه نداد که سایز ناوگان رشد پیدا کند و این را می توان نقطه قوت بازار تانکر در طول سال گذشته دانست، برهمین اساس توازن عرضه و تقاضا نیز بهبود یافت.
در سال 2018 میلادی ظرفیت ناوگان تانکر تنها 0.5 درصد افزایش داشت، درحالی که درسال های 2017 و 2016 میلادی به ترتیب رشد 2.5 و 5.6 درصد را به نمایش گذاشت. نرخ های کرایه حمل ضعیف، قیمت های بالای اوراق و همچنین تلاش مالکان برای مطابقت و سازگاری شناورهای خود با قوانین آیمو IMO ازجمله عوامل محرک بازار اوراق درسال گذشته بودند.
نکته قابل توجه اینکه، درسال جاری میلادی رشد قوی تقاضای جهانی نفت سبب تقویت تجارت نفت خام می شود، همچنین افزایش صادرات در مسیر طولانی آتلانتیک به آسیا نیز تقاضای تن مایل را ارتقا خواهد داد. به همراه بهبود پیش بینی شده نرخ های کرایه حمل در بازار تانکر، قیمت های دارایی نیز افزایش خواهد یافت.
چشم انداز
علی رغم اینکه پیش بینی می شود نرخ های کرایه حمل نفتکش غول پیکر در سه ماه نخست سال 2019 میلادی نسبت به سطح بالای نرخ کرایه حمل ثبت شده درسه ماه چهارم سال گذشته، افت را نشان دهد اما روی هم رفته نرخ ها درسال جاری میلادی بهبود پیدا خواهد کرد.
افزون براین تحویل 65 فروند نفتکش غول پیکر در سال جاری میلادی بدان معنی است که رشد ناوگان بالا خواهد بود، گرچه از آن طرف بازار اوراق پر رونق ظاهر می شود.
درادامه این گزارش همچنین آمده است: کاهش تولید نفت ازسوی کشورهای عضو اوپک تقاضای تناژ را در خلیج فارس، هاب بارگیری اصلی نفتکش های غول پیکر پایین نگه می دارد، اما از آن سو روند صعودی صادرات نفت از آمریکا به آسیا سبب رشد تقاضای تن مایل دراین بخش خواهد شد.
جهت حرکت مثبت بازار برای بخش های دیگر بازار تانکر نیز پیش بینی می شود، به دنبال رشد قوی تقاضای تن مایل در بازار تانکر حمل نفت خام، نرخ های کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس درسال 2019 میلادی مسیر بهبود را طی کند. به طور کلی درنتیجه افزایش صادرات نفت خام آمریکا به اروپا، تقاضا برای سوئزماکس روند صعودی را به نمایش خواهد گذاشت.
روایت بازار تانکرهای افراماکس نیز به همین گونه خواهد بود، اگرچه تقاضای تناژ درخلیج فارس و دریای سیاه ضعیف است، اما تقاضای قوی در بازار آتلانتیک سبب افزایش نرخ های کرایه حمل تانکرهای افراماکس درسال جاری میلادی خواهد شد.
این گزارش در پایان نوشت: نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس مشابه بخش های دیگر بازار تانکر درسه ماهه پایانی سال گذشته روند افزایشی به خود گرفت، سوای تقاضای قوی فصلی، تاخیر های آب و هوایی در مدیترانه و تنگه های بسفر را باید ازعوامل دخیل در رشد نرخ کرایه حمل ذکر کرد.