رئیس سابق سازمان راهداری کشور:
شفاف سازی قوانین لازمه رونق ترانزیت است
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران گفت: برای رونق ترانزیت از مسیر ایران باید قوانین و مقررات دست و پا گیر را حذف کرد.
محمد جواد عطرچیان در گفت وگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه با وجود قوانین و مقررات متعدد و دست و پا گیر در بخش ترانزیت نمی توان زیرساخت هایی مانند بندر چابهار یا بندر شهید رجایی را به حداکثر بازدهی رساند، تصریح کرد: در اولویت اول برای رونق ترانزیت از کشور می بایست این مقررات حذف و تعدیل شوند.
وی با اشاره به اینکه از سال 1374 تا کنون مشکل عدم رونق ترانزیت در کشور در بخش زیرساخت ها یا پسکرانه های بندری، ریلی، دریایی و جاده ای نبوده است، خاطر نشان کرد: قوانین و مقررات متعدد که نتیجه دخیل شدن چندین ارگان مختلف در بخش ترانزیت است پیچیدگی هایی زیادی را در این بخش ایجاد کرده است.
به گفته رئیس سابق سازمان راهداری کشور از گمرک گرفته تا وزارت خانه های صمت و راه و شهرسازی و حتی فرمانداری های مرزی به صورت جزیره ای در ترانزیت دخالت می کنند.
عطرچیان در این باره افزود: ترانزیت در حالی چندین ذیمدخل دارد که متولی واحد و مشخص ندارد.
وی همین مسئله را یکی از دلایل عدم بهره گیری مناسب از موقعیت جغرافیایی و سرزمینی کشور برای ترانزیت دانسته، اظهار داشت: بندر چابهار در جنوب و بندر امیرآباد در شمال کشور ظرفیت های بسیار مناسبی برای توسعه ترانزیت ایجاد کرده اند اما به دلیل فقدان مقررات شفاف، ساده و همه فهم که دست اندرکاران ترانزیت را به درستی راهنمایی و هدایت کند این ظرفیت ها معطل مانده اند.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی اعمال تعرفه های دو و سه رقمی را یکی دیگر از موانع جدی در پیش روی ترانزیت از ایران اعلام کرد و در این باره گفت: در هیچ کجای دنیا چنین تعرفه هایی بر ترانزیت وضع نشده که همین امر به گرانی ترانزیت از مسیر ایران منجر شده است.
عطرچیان در ادامه به رکود فعالیت کامیون داران طی ماه های اخیر اشاره ای داشت و افزود: اگر ترانزیت به شکل عادی و بر اساس قوانین، مقررات و کنوانسیون های بین المللی انجام می شد این حوزه رونق داشت و ایجاد اشتغال می کرد.
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران با تاکید دوباره بر کافی بودن زیرساخت های فعلی برای توسعه ترانزیت از ایران خاطر نشان کرد: بخش دریایی-بندری، ریلی و جاده ای کشور توان ترانزیت 20 میلیون تن کالا در سال را داراست در حالی که سال گذشته تنها هشت میلیون تن ترانزیت از طریق کشور انجام شده که چهار میلیون تن آن نیز ترانزیت سوخت بوده است.
وی در پایان اظهارات خود ارزان سازی هزینه های تعرفه ای و کاهش هزینه زمان با ابزار قوانین شفاف و مدیریت قوی و واحد را لازمه توسعه ترانزیت از کشور اعلام کرد و اظهار داشت: کالا منتظر بهبود شرایط ما باقی نمی ماند و راه خود را به بازار پیدا می کند، بر این اساس اگر زودتر اقدام نکنیم کشورهای همسایه مسیرهای تازه ای برای حمل کالای ترانزیتی خود می یابند و زیر ساخت هایی مانند بندر چابهار بلااستفاده می شوند.