۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

اجرای تمرین آتش نشانی در بندرخرمشهر

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر از برگزاری تمرین عملیاتی مقابله با حوادث تانکرهای حامل سوخت و نشتی مایعات قابل اشتعال و انفجار در این مجتمع بندری خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۰۸۴۹

به گزارش خبرنگار مانا از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، مهران میدری اظهار داشت: این تمرین به منظور سنجش، ارتقاء توان مهارتی و عملیاتی آتش نشانان  و ارزیابی وضعیت تجهیزات و خودروهای آتش نشانی بندر خرمشهر با حضور مشاور آتش نشانی سازمان بنادر و دریانوردی با موفقیت برگزار شد.

وی افزود: با توجه به تردد تانکرهای حامل سوخت در محیط های بندری و انجام تخلیه و بارگیری از طریق شناورها و سیستم ریلی که از نقاط بالقوه خطر به شمار می آید، آمادگی نیروهای عملیاتی و وجود تجهیزات مناسب برای افزایش ضریب ایمنی مجتمع بندری بسیار حائز اهمیت است که این مسئله برگزاری این گونه مانورها را اجتناب ناپذیر می سازد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص جزئیات این تمرین گفت: پس از اعلام وقوع حادثه به آتش نشانی بندر مبنی بر واژگونی یک دستگاه تانکر حامل سوخت نزدیک به درب خروجی بندر و نشت شدید گازوئیل از آن، نیروهای عملیاتی به محل حادثه اعزام و مستقر شدند و عملیات امداد و نجات و حمل راننده تانکر حامل سوخت واژگون شده انجام شد.

میدری ادامه داد: پس از آن کاور کردن محل حادثه و پیرامون آن با استفاده از فوم سنتاتیک و تجهیزات مربوطه، ایجاد حوضچه هلالی شکل در فاصله حدود ۸۰ متری محل حادثه با استفاده از شن، ماسه و خاک، استقرار نیروی احتیاط در محل حادثه و مسیر تانکر واژگون شده تا حوضچه، انتقال سوخت از حوضچه با استفاده از پمپ ضدجرقه و ظروف پلاستیکی و در نهایت به تانکر حامل سوخت یدکی صورت گرفت.

وی ایمن سازی تانکر واژگون شده پس از تخلیه کامل سوخت با استفاده از آب و فوم، بلند کردن تانکر واژگون شده با استفاده از جرثقیل با رعایت نکات ایمنی و انتقال بر روی خودروی کفی برای انتقال به بیرون محوطه بندر و پاکسازی محل حادثه و رفع آلودگی محیط زیست را از دیگر مراحل این مانور عنوان کرد.

به گفته معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر این تمرین با مشارکت تیم های لجستیکی امور بندری و ترمینال عمومی، تیم جمع آوری نشتی سوخت از اداره ایمنی و حفاظت دریایی و نیروهای یگان حفاظت بندر خرمشهر برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار