۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

پاسخ خزانه داری آمریکا به پرسش های متداول پیرامون تحریم علیه ایران

سند حاضر توضیحی است و جنبه اجرای قانونی ندارد. لطفا مفاد الزام آور قانونی مربوط به تحریم ها را در متن ذیل ملاحظه فرمایید. سند حاضر قوانین مصوب، دستورات اجرایی و قوانین را تعدیل یا تکمیل نمی کند.
کد خبر: ۸۰۸۳۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، خزانه داری آمریکا به دنبال اعلام رئیس جمهوری این کشور مبنی بر خروج از برنامه جامع اقدام مشترک، اخیرا در وب سایت خود به پاسخ پرسش هایی پیرامون چگونگی اجرای دوباره تحریم ها و کالاهای اساسی و روابط کشورهای دیگر و تاثیر آن بر اقتصاد و تجارت بین الملل پرداخته است که از نظرتان می گذرد.
پرسش های متداول در زمینه اعمال مجدد تحریم ها پیرو یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری مورخ 8 می 2018 در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 
1.    پرسش های رایج
1.1.  با توجه به یادداشت 8 می، چه تحریم هایی مجدد اعمال خواهد شد؟
در 8 می 2018، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام کرد و پس از پایان دوره 90 روزه، تحریم ها را که طبق توافق جامع اقدام مشترک ( JCPOA) لغو شده بود مجددا اعمال خواهد کرد. در همین راستا، رئیس جمهوری آمریکا یادداشتی (NSPM) را امضا کرد که به موجب آن مستقیما از وزارت امور خارجه و خزانه داری این کشور خواست تا 180 روز پس از تاریخ امضای یادداشت اعمال تحریم ها علیه ایران بدون ایجا وقفه و در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.
بدین ترتیب، وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا برای تحقق دستور ریاست جمهوری دو دورۀ 90 و 180 روزه برای ایران درنظرگرفته است که جزئیات آن در پرسش های 1.2 و 1.3 پاسخ داد می شود.
پیرو یادداشت رئیس جمهوری آمریکا، وزارت امور خارجه برخی احکام قانونی صادر شده در خصوص اجرای برجام را لغو و قوانین لازم الجرای جدیدی را در خصوص تحریم ها در مدت زمان تعیین شده صادر کرد. افک (دفتر کنترل دارایی های خارجی) انتظار دارد در تاریخ 4 نوامبر 2018 تمامی تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران که به موجب برجام برداشته شده بود بار دیگر و قدرتمندتر از دفعات پیشین اعمال شود.
افراد مسئول و مقامات باید در بازه زمانی درنظرگرفته شده فعالیت های خود در زمینه آنچه مورد توافق برجام بوده را کاهش و پایان دهند در غیر اینصورت اعمال سختگیرانه تحریم های از سوی آمریکا و قانون این کشور اجرا خواهد شد.
1.2. کدامیک از تحریم ها پس از پایان دوره 90 روزه (6 آگوست) مجددا اعمال می شوند؟
پس از دوره 90 روزه که در تاریخ 6 آگوست 2018 میلادی پایان می یابد، دولت آمریکا تحریم هایی را که در برجام لغو شده بود، بار دیگر اعمال می کند. تحریم در بخش های مذکور آمده است: 
·  تحریم های خرید و یا اکتساب اسکناس دلار آمریکا توسط دولت ایران
·  تحریم های مربوط به تجارت فلزات طلا یا فلزات گرانبها
·  تحریم های فروش مستقیم، غیر مستقیم یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم فلزات گرافیتی، خام یا نیمه خام، مانند آلومینیوم و فولاد، زغال سنگ و نرم افزار به ایران یا از طریق ایران برای ادغام فرایندهای صنعتی
·  تحریم های مربوط به معاملات قابل توجه مربوط به خرید یا فروش ریال ایران و یا نگهداری وجوه قابل توجه در حساب های خارج از قلمرو ایران حاکی از ریالی بودن منشا آن
·  تحریم های مربوط به خرید، اشتراک یا تسهیل صدور گواهی بدهی های دولتی ایران(Iranian Sovereign debt)
· تحریم های مربوط به بخش خودروسازی ایران
علاوه بر این، به دنبال پایان دوره 90 روزه در تاریخ 6 آگوست 2018، دولت ایالات متحده آمریکا مجوز های مرتبط باJCPOA در رابطه با تحریم های اولیه ایالات متحده در مورد ایران را نیز لغو خواهد نمود:
· واردات فرش و مواد غذایی ایران به ایالات متحده و برخی از معاملات مالی مرتبط با مجوز عمومی تحت قوانین معاملات و تحریم های ایران، 31 C.F.R. قسمت 560 (ITSR).
·  فعالیت های انجام شده به موجب مجوزهای خاص صادر شده در ارتباط با بیانیه خط مشی صدور مجوز برای فعالیت های مرتبط با صادرات و یا صادرات مجدد به ایران شامل هواپیماهای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مرتبط(JCPOA SLP)؛
·  فعالیت های انجام شده تحت مجوز عمومی(I) مربوط به قرارداد های اقتضایی برای فعالیت های واجد شرایط برای مجوز تحت قانون. JCPOA SLP
· افرادی که در فعالیت های ذکر شده در بالا قرار دارند، طبق تحریم های ایالات متحده که درJCPOAارائه شده است، باید تا 6 آگوست 2018، اقدامات لازم را برای متوقف کردن این فعالیت ها انجام دهند تا از جرایم ناشی از تحریم ها یا اقدامات اجرای قانون در ایالات متحده جلوگیری کنند.
1.3. کدام یک از تحریم ها پس از پایان دوره 180 روزه در 4 نوامبر 2018، مجددا اعمال خواهند شد؟
پس از پایان دوره 180 روزه که در تاریخ 4 نوامبر 2018 (13 آبان 1397) به پایان می رسد، دولت ایالات متحده آمریکا تحریم های زیر را که طبق JCPOA لغو شده بود را مجدداً اعمال خواهد کرد.
· تحریم های مربوط به اپراتورهای بندر ایران و بخش های کشتیرانی و کشتی سازی، از جمله خطوط حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL)، خطوط دریایی جنوبی ایران و یا وابسته های آنها؛
· تحریم های مربوط به معاملات نفتی، از جمله شرکت ملی نفت ایران (NIOC)، شرکت بازرگانی نفت ایران(NICO) و شرکت ملی نفت کش ایران(NITC) شامل خرید نفت، فرآورده های نفتی و یا محصولات پتروشیمی از ایران.
·  تحریم های مربوط به معاملات موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و موسسات مالی تعیین شده ایرانی تحت بخش 1245 قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی 2012.(NDAA)
·  تحریم های مربوط به ارائه خدمات ویژه پیام های مالی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایران که در بخش 104 (C) (2) (E) (ii) لایحه جامع تحریم‌ها، پاسخگویی و عدم سرمایه‌گذاری ایران در سال 2010 (CISADA) شرح داده شده است.
·   تحریم های مربوط به ارائه خدمات بیمه نامه، بیمه گری یا بیمه گریاتکایی
·  تحریم های مربوط به بخش انرژی ایران.
علاوه بر این، در تاریخ 5 نوامبر 2018، دولت ایالات متحده،نهادهای خارجی تحت مالکیت یا کنترل ایالات متحده آمریکا که جهت انجام فعالیت های خاصی را با دولت ایران مجوز دارند یا افرادی که تحت اختیار دولت ایران بوده و قبلا با توجه به مجوز عمومی H. مجازبه انجام چنین فعالیت هایی بودند را ملغی خواهد نمود. همچنین بعد از 5 نوامبر 2018، دولت ایالات متحده تحریم های اعمال شده علیه افرادی که از فهرست افراد ممنوعه ویژه (فهرستSDN ) حذف شده اند را نیز مجددا اعمال خواهد کرد.
افرادی به موجب توافق نامه JCPOAبه فعالیت های ذکر شده در بالا اقدام داشتند، می بایست ملاحظات لازم در خصوص پایان این فعالیت ها تا تاریخ 4 نوامبر 2018 برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تحریم ها یا اقدامات اجرای قانون در ایالات متحده را انجام دهند.
1.4. آیا تحریم هایی که طی دستور اجرایی 13716 لغو شده از تاریخ 8 می 2018 مجددا برقرار خواهد شد؟
افک انتظار دارد که دولت آمریکا اقدامات لازم را در خصوص برقراری مجدد مقررات مربوط به دستورات اجرایی 13574، 13590، 13622، 13628 و 13645 تا پایان تاریخ 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 اقدام کند.
 
2.   دوره تنفس
2.1. مدت زمان تنفس(خروج کامل دولت آمریکا از برجام) به چه میزان خواهد بود و انجام چه نوع فعالیت هایی مجاز است؟
دولت ایالات متحده آمریکا تلاش های گذشته ایران را برای دور زدن تحریم ها از طریق شرکت های کشورهای ثالث به منظور به حداقل رساندن تاثیر تحریم ها بر فعالیت های تجاری خود را شناسایی نموده است و در صدد است با اعمال قوانین و مقررات بازدارنده از وقوع مجدد چنین اقداماتی جلوگیری کند.
برای اجرایی کردن یادداشت NSPM در تاریخ 8 می 2018، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری یک دوره تنفس90 روزه و یک دوره 180 روزه را برای فعالیت های مربوط به ایران ایجاد می کند که طی JCPOA لغو شده بود. در این مدت هر گونه پرداخت مالی باید سازگار با تحریم ها باشد.
2.2.  آیا امکان آغاز فعالیت جدید با ایران در صورتیکه زمان فعالیت فراتر از تاریخ های تعیین شده برای قطع روابط نرود، وجود دارد؟
انتظار نمی رود در پایان دوره های تنفس برای بازگشت دوباره تحریم ها، وزارت امور خارجه امریکا نسبت به فعالیت های تجاری با ایران چشم پوشی بیتشری نشان دهد. در همین راستا، افک تصمیم دارد مجوزهای خاص و عمومی مرتبط با تحریم ها را صادر کند مگر آنکه برجام پس از آن زمان به قوت خود باقی بماند.
3.    فهرست تحریم ها
3.1.  اشخاص
آیا اشخاصی که نام آنان در لیست افراد تحت تعقیب فرمان اجرایی 13599 در روز اجرای برجام قرار گرفته است در لیست SDN (لیست ممنوعه کشورهای خاص) نیز دیده می شود؟
افک پس از 5 نوامبر سال جاری میلادی نام های تعیین شده دولت ایران و موسسه مالی ایرانیان را از لیست افراد ممنوعه 13599 به لیست SDN انتقال می دهد. افک نام این افراد را تا تاریخ 8 می 2018 را در لیست SDN اضافه نمی کند تا به افراد غیرایرانی و غیرآمریکایی فرصت دهد در دوره تنفس اقداماتی انجام دهند. به موجب لیست تعیین شده 13599 ، آمریکا این کشورا را به طور جدی و گسترده از ورود به هرگونه مبادله و قراردادی با دولت ایران و موسسات مالی ایرانیان منع می کند.
دولت آمریکا چندین مقام مختلف را مسئول بررسی فعالیت شیطانی ایران خارج از برنامه هسته ای این کشور از جمله حمایت از تروریسم، برنامه موشک بالستیک، سواستفاده از حقوق انسانی و ناپایداری در منطقه قرار داده است.
3.2. آیا در تاریخ 8 می تحریم های ثانویه در خصوص افرادی که از لیست SDN یا دیگر لیست های افک در روز اجرای برجام خارج شده اند، اعمال می شود؟
خیر. پیرو اقدامات لازم برای اسامی مذکور در لیست SDN، شرکت هایی که در زمینه های خاصی فعالیت می کنند می توانند تحت فشار تحریم ثانویه قرار گیرند.
معاملاتی که طی دوره های تنفس بین گروه ها با سازمان ها و نهادها و افرادی که نام آنها از لیست ممنوعه خارج شده، پیگرد خواهد داشت و آنها را مجدد وارد لیست تحریم می کند. افک توصیه می کند افرادی که در ایران یا با سازمان ها و اشخاص ایرانی فعالیت دارند باید با توجه به لیست SDN و در دوره های تنفس همکاری خود را قطع کنند در غیر اینصورت در لیست تحریم های ثانویه قرار خواهند گرفت.
4.    مجوز
4.1. آیا افک می تواند در خواست های مجوز را با توجه به بیانیه خط مشی صدور مجوز برای فعالیت های مربوط به صادرات و صادرات مجدد به JCPOA SLP قبول کند؟
خیر. با توجه به صدور یادداشت NSPM در تاریخ 8 می 2018 میلادی، افک JCPOA SLP را لغو کرد و دیگر درخواست های ارسالی در این خصوص را مورد ارزیابی قرار نمی دهد. با این حال درخواست های مربوط به ایمنی پرواز در 31 C.F.R 560.528  را بررسی می کند.
4.2. آیا افک نقشی در لغو مجوزهای خاص صادر شده تحت عنوان JCPOA SLP دارد؟
بله. تا زمانی که مجوزها باطل نشده اند، افک قادر است آنها را لغو کند و مجوزهای دیگری در خصوص دوره تنفس که در 6 آگوست سال جاری میلادی پایان می یابد، صادر کند. درخواست های مجوزی که به افک در خصوص JCPOA SLP ارائه شده بدون هیچگونه اقدامی بازمی گردد. تقاضا کنندگان می توانند بار دیگر درخواست خود را تحت عنوان ایمنی پرواز در C.F.R. 560.528 اعلام کنند.
4.3.   آیا GLI همچنان اعتبار دارد؟
به دنبال انتشار یادداشت NSPM مورخ 8 می 2018، افک از وب سایت خود نام JCPOA SLP را حذف کرد. متعاقبا، افک قصد لغو مجوز عمومی I را به محض اعلام دولت آمریکا دارد که به موجب آن مجوز ورود آمریکایی ها به معاملات و مذاکرات در بخش JCPOA SLP صادر می شود. همچنین اصلاحیه ای در خصوص این مجوز و در دوره تنفس صادر خواهد شد که در سازمان ثبت فدرال آمریکا قابل مشاهده است.
4.4.  آیا مجوز عمومی H در دوره تنفس معتبر است؟
افک تصمیم دارد مجوز عمومی H که به موجب آن نهادهای دولتی و خارجی آمریکا می توانند در برخی فعالیت های خاص با ایران حضور داشته باشند را لغو کند. افزون بر آن، افک انتظار دارد یک اصلاحیه برای فعالیت های مربوط به مجوز عمومی H در دوره تنفس صادر کند. نتیجه نهایی در سازمان ثبت فدرال آمریکا اعلام خواهد شد. هرگونه فعالیت نهادهای دولتی و خارجی آمریکا پس از تاریخ 4 نوامبر با ایران می تواند عواقب خود را به دنبال داشته باشد و در صورت تخطی هر یک از انان از قوانین افک به طور مستقیم وارد عمل می شود.
4.5.  آیا پس از تاریخ 8 می 2018، امکان واردات فرش ایرانی و مواد غذایی از سرگرفته می شود؟
افک تصمیم دارد مجوزهای عمومی در31 C.F.R.  و 560.534 (رسمیت بخشی به واردات و امضای قراردادهای مرتبط جهت مبادله فرش ایرانی و مواد غذایی) و 560.535 (رسمیت بخشیدن به اعتبارنامه ها و خدمات مربوطه) را به موجب محدود کردن دامنه مجوزهای عمومی اصلاح کند.
5.    موارد دیگر
5.1.  آیا آمریکا تلاش خود مبنی بر کاهش فروش نفت خام ایران را از سرمی گیرد؟
تحریم هایی که به موجب بند 1245d در NDAA برداشته شده بود، بار دیگر و پس از اتمام دوره 180 روزه اعمال خواهد شد. آمریکا به تلاش خود مبنی بر کاهش فروش نفت خام ایران ادامه می دهد.
5.2.  استثنائات مهم کاهش چه زمانی و چگونه تعیین خواهد شد؟
وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با پایان یافتن دوره 180 روزه و با توجه به بند 1245(d)(4)(d) ارزیابی های خواهد داشت. به کشورهایی که به دنبال چنین استثنائاتی هستند، توصیه می شود حجم خرید نفت خام خود از ایران را در دوره اعلام شده کاهش دهند. وزارت امور خارجه با درنظرگرفتن تجارت گذشته و با مشورت خزانه داری این کشور، وزارت انرژی و وزارت اطلاعات تصمیمات نهایی خود را پس از یک موشکافی دقیق ارائه می دهد. در همین راستا، وزارت امور خارجه آمریکا در گام نخست با شواهد مربوطه در ارزیابی تلاش کشورها برای کاهش حجم نفت خام وارداتی از ایران در بازه زمانی 180 روزه را بررسی می کند که شامل میزان و درصد کاهش در خرید نفت خام ایران، پایان دادن به قراردادهای آتی و دیگر تعهداتی است که به صورت مستمر تمایل کشورها برای خرید نفت خام را نشان می دهد. وزارت امور خارجه قرار است با کشورهایی که در حال حاضر خریدار نفت خام ایران هستند در دوره 180 روزه وارد بحث و گفت وگو شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار