بازار نفتکش غول پیکر
در حالیکه تقاضای تناژ در خاورمیانه افت بیشتری را تجربه خواهد کرد، اما از سوی دیگر افزایش صادرات آمریکا به آسیا سبب رشد تقاضای تن مایل برای نفتکش های غول پیکر خواهد شد. تجارت در مسیر آسیا-آمریکا به بیش از دو میلیون بشکه در روز در سال 2023 خواهد رسید که بخش عمده ای از این حجم تجاری در سال های 2018- 2020 رخ می دهد. افزایش تجارت در مسیر طولانی از تقاضای تن مایل برای نفتکش های غول پیکر حمایت می کند.
انتظار می رود به دنبال شیب نزولی تحویل شناور و شیب صعودی اوراق، از سرعت رشد ناوگان نفتکش غول پیکر کاسته شود.
ناگفته نماند، تعداد 41 فروند نفتکش غول پیکر قرار است در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی تحویل داده شوند. افزون بر این، تعداد 17 فروند شناور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اوراق شده اند که نسبت به 14 فروند کل سال گذشته روند صعودی چشم گیری را به نمایش می گذارد. اگر چه میانگین سن ناوگان نفتکش غول پیکر در حدود 9 سال است و تنها 23 فروند بالای 20 سال عمر دارند، اما انتظار می رود شناورهای جوانتر به اوراق فرستاده شوند. در حدود 60 فروند نفتکش غول پیکر تا سال 2020 اوراق خواهند شد.از این تعداد 16 فروند در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی روانه یاردهای اوراق خواهند شد.
لازم به ذکر است: در مجموع، ناوگان جهانی نفتکش غول پیکر در پایان سال جاری میلادی تعداد 734 فروند شناور را در اختیار خواهد داشت. در طول سال های 2019-2022، ظرفیت ناوگان با 1.6 درصد نرخ رشد مرکب سالانه به تعداد 794 فروند افزایش خواهد یافت. علیرغم نرخ کرایه حمل ضعیف، فعالیت سفارش ساخت در این بخش همچنان قوی است، چرا که مالکان امید به بهبود بازار طی دو سال آینده دارند، در سه ماهه نخست سال تعداد 11 فروند نفتکش غول پیکر سفارش داده شد، در حالیکه در کل سال گذشته سفارش ساخت تعداد 48 فروند نفتکش غول پیکر به ثبت رسیده است.
بازار تانکر سوئزماکس
در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، به دنبال افت تقاضا و افزایش ظرفیت عرضه بازار تانکر سوئزماکس شاهد روند نزولی نرخ کرایه حمل بود. در سه ماهه نخست 2018، درآمد این شناور در مسیر TD20 به زیر پنج هزار دلار در روز افت کرد، در حالیکه در سه ماهه چهارم سال 2017 این رقم 12 هزار و 300 دلار در روز بوده است.
پیش بینی می شود: نرخ کرایه حمل تانکرسوئزماکس افت بیشتری را در سال جاری میلادی تجربه کند. میانگین درآمد در مسیر TD20 به هشت هزار دلار را در روز افت خواهد کرد، در حالیکه در سال گذشته 12 هزار و 9 دلار در روز گزارش شده است. با توجه به اینکه ظرفیت عرضه از سال 2019 روند بهبود را در پیش خواهد گرفت، درآمد در مسیرمذکور به 12 هزار و 700 دلار در روز در سال 2019 افزایش خواهد یافت و به رقم قابل توجه 23 هزار و 400 دلار نیز در پایان مدت زمان پیش بینی شده خواهد رسید.
افزون بر این، در حالیکه نرخ اجاره زمانی یک ساله تانکر سوئزماکس به 16 هزار و 500 دلار در سال جاری میلادی افت کرد، این رقم به 23 هزار و 800 دلار در سال 2023 خواهد رسید.
لازم به ذکر است: از آنجایی که رشد تقاضای جهانی نفت خام روند آرام تری را نسبت به دو سال اخیر در پیش می گیرد، سرعت بهبود بازار و نرخ کرایه حمل بستگی زیادی به میزان اوراق و سفارش شناور در سال های آینده خواهد داشت.
از این نکته نیز نباید غافل ماند، با توجه به الگو در حال تغییر تقاضای جهانی نفت خام و هم چنین افزایش رقابت با نفتکش های غول پیکر و افراماکس، مالکان سوئزماکس مجبور به انتخاب مراکز تقاضای جدید خواهند بود. زمانی مسیر TD5مهم ترین مسیر برای تانکر سوئزماکس بود. اما به دنبال کاهش واردات آمریکا از آفریقای غربی، مالکان سوئزماکس مجبور به متمرکز شدن بر مسیر TD20 اروپا شدند، چرا که اروپا به تبدیل به مقصد اصلی برای نفت خام آفریقای غربی شد. اما ازآنجایی که واردات نفت خام اروپایی به تدریج در سال های آینده کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر تولید نفت خام در دریای شمال افزایش می یابد، تجارت در مسیر TD20 راکد باقی می ماند. بر همین اساس، مالکان سوئزماکس یک هاب جدید رشد در آمریکا را پیدا خواهند کرد، همانطور که صادرات آمریکا به اروپا افزایش می یابد.شایان ذکر است: بندر Corpus Christi آمریکا بارگیری تانکر سوئزماکس را از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد کرد، اکثر صادرات آمریکا به اروپا از طریق این شناور انجام خواهد گرفت.
پیش بینی می شود: ناوگان تانکر سوئزماکس از 519 فروند در پایان سال گذشته به 527 فروند در پایان سال جاری میلادی برسد. میزان بالای اوراق به ویژه در سه سال آینده در راستای قوانین سختگیرانه حفاظت محیط زیست دریایی سبب کنترل رشد ناوگان خواهد شد. به طوریکه پیش بینی می شود در پایان سال 2023 تعداد شناورهای ناوگان جهانی سوئزماکس به 537 فروند افزایش خواهد یافت.
بازار تانکر افراماکس
به دنبال مازاد ظرفیت، انتظار می رود درآمد تانکر افراماکس در مسیرهای اصلی ضعیف باقی بماند تا اینکه در سه ماه چهارم سال جاری روند بهبودی را در پیش گیرد.
پیش بینی می شود: میانگین درآمد تانکر افراماکس در مسیر درون مدیترانه به شش هزار و 800 دلار در سال جاری میلادی کاهش یابد، در حالیکه در سال گذشته 9 هزار و 300 دلار در روز بوده است. اما از سوی دیگر انتظار می رود به دنبال بهبود ظرفیت عرضه، درآمد تانکر افراماکس در مسیر درون مدیترانه به 11 هزار و 600 دلار در روز در سال 2019 برسد. درآمد تانکر افراماکس در سال 2023 به 19 هزار و 600 دلار در روز خواهد رسید.
افزون بر این، انتظار می رود نرخ اجازه یک ساله یک فروند تانکر با عمر پنج سال از 15 هزار و 600 دلار در روز در سال 2017 میلادی به 14 هزار و 400 دلار در روز در سال جاری میلادی افت کند، اما این رقم در سال 2023 به 18 هزار و 600 دلار در روز افزایش خواهد یافت. پیش بینی می شود ناوگان تانکر افراماکس در پایان سال جاری میلادی به 670 فروند برسد. به دنبال افت شدید نرخ کرایه حمل، انتظار می رود فعالیت ساخت شناور در بخش تانکر افراماکس شیب نزولی را در سال جاری بپیماید.