۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

چین در صدد افزایش سایز ناوگان فله‌بر

چین در صدد افزایش سایز ناوگان فله‌بر
در دهه گذشته، ناوگان فله‌بر در سطح جهان به سرعت رشد کرد به طوری که ظرفیت این ناوگان بیش از دو برابر شد و به 822.5 میلیون DWT رسید.
کد خبر: ۸۰۳۲۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، در طول ده سال گذشته، ناوگان فله‌بر در سطح جهان به سرعت رشد کرد و از ابتدای سال 2008 تا مارس 2018 ظرفیت ناوگان فله‌بر جهانی بیش از دو برابر شده و به 822.5 میلیون DWT رسیده است. چین در این زمینه نقش مهمی داشته است چرا که ناوگان تحت اختیار چین حدود یک چهارم از این افزایش را شامل می‌شود. در این مدت تغییرات بزرگی نیز در ترکیب ناوگان فله‌بر چین رخ داده است.
 
تحلیل// چین در حال افزایش سایز ناوگان فله‌بر

افزایش وزن چین

چین که بزرگترین مالک کشتی‌های فله‌بر پس از یونان و ژاپن است (در مقام سوم جهانی)، در ابتدای ماه مارس 2018 ناوگان در اختیارش در مجموع ظرفیت 144.8 میلیون DWT را داشت یعنی 18 درصد از کل ظرفیت ناوگان فله‌بر جهان. این در حالی ‌است که در سال 2008 سهم چین از ناوگان جهانی حمل فله 11 درصد بود. به این ترتیب، نرخ رشد مرکب سالانه ناوگان فله‌بر چین در مدت این ده سال 13 درصد بوده است. این امر ناشی از تمرکز شرکت‌های چینی بر سرمایه‌گذاری در بخش فله خشک می‌شود به‌طوری‌که در بازه زمانی سال 2008 تا 2013 ناوگان حمل فله 74 درصد از افزایش کل ناوگان تحت تملک چین را به خود اختصاص داد. با وجود این، رشد ناوگان حمل فله اخیراً آرام شده است که بخشی از آن به دلیل شرایط بد بازار است. علاوه بر این، تنوع مالکان چینی و گستره بیشتر نوع کشتی‌های فله‌بر منجر به آن شد که از سال 2014 به بعد ناوگان حمل فله چین تنها 37 درصد از رشد ظرفیت کل ناوگان حمل‌ونقل کشتیرانی این کشور را به خود اختصاص دهد، اما در ابتدای ماه مارس 2018 این ناوگان 59 درصد از ظرفیت کل ناوگان چین را در مقیاس DWT در بر می‌گرفت. 

افزایش سایز کشتی‌ها

در عین حال، در این بازه زمانی روند افزایش سایز کشتی‌های فله‌بر چینی نیز به چشم می‌خورد. 10 سال پیش، پاناماکس‌ها و هندی‌سایزها بیشترین سهم (در مجموع 60 درصد) را در ظرفیت ناوگان فله‌بر چین داشتند اما این سهم اکنون به 36 درصد تنزل یافته چرا که رشد واردات سنگ آهن در چین منجر به تغییر گرایش‌ها به سوی کشتی‌های سایز بزرگتر شده است. در حالی‌که واردات سنگ آهن چین از 436 میلیون تن در سال 2008 به هزار و 58 میلیون تن در سال 2017 رسید، ناوگان کیپ‌سایز چین حدوداً 7 برابر رشد کرد و به 52.9 میلیون DWT در ابتدای ماه مارس 2018 رسید، یعنی سهم 36 درصدی از ظرفیت ناوگان فله‌بر این کشور را به خود اختصاص داد در صورتی‌که در سال 2008 تنها سهم 18 درصدی داشت. در همین حال، رشد چشمگیر تجارت دریابرد فله خشک و واردات فله خُرد نیز به توسعه ظرفیت ناوگان هندی‌ماکس کمک کرده است. در نتیجه‌ این گرایش‌ها، میانگین سایز فله‌برهای چینی 43 درصد در طول 10 سال گذشته افزایش داشته و به 67 هزار DWT رسیده است.

سفارش‌های بزرگ‌تر

گرایش به افزایش سایز کشتی‌های فله‌بر در سفارشات ساخت این کشور به وضوح مشهود است. مالکان چینی در حال حاضر بیشترین تناژ سفارش شده فله‌برها را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، به‌طوری که در مجموع سفارش‌های ساخت فله‌برهای چین بالغ بر 21.1 میلیون DWT است که بیش از 80 درصد آن مربوط به کشتی‌های رده کیپ‌سایز می‌شود که خود، 39 فروند کشتی بسیار بزرگ حمل سنگ آهن (VLOC) با مجموع 14.9 میلیون DWT را در بر می‌گیرد. لازم به ذکر است، 23 فروند از این کشتی‌ها توسط شرکت‌های کشتیرانی چینی و مابقی توسط بنگاه‌های سرمایه‌گذار این کشور که اخیراً به این حوزه علاقه‌مند شده و بر آن تأثیر می‌گذارند، سفارش شده است. تمام این VLOCها در راستای قرارداد حمل بلند مدت انعقاد شده با شرکت معدنی واله برزیل، سفارش شده است.

بنابراین، ناوگان حمل فله چین به سرعت رشد کرده و به‌طور قابل ملاحظه‌ای سایز کشتی‌های فله‌بر بزرگتر شده است. با توجه به دارا بودن بیشترین سهم در سفارشات ساخت فله‌برهای جهان و اختصاص بیش از نیمی از تناژ سفارش شده به خود، چین در آینده بیش از پیش در بخش حمل‌ونقل فله نقش آفرینی خواهد کرد و بخش فله در کل ناوگان چین نیز پیشرو و تأثیرگذارتر خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار