۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

تولید سالانه 400 تن خاویار در گلستان تا 1404

چشم انداز شیلات استان گلستان در افق 1404، در مجتمع های پرورش ماهیان خاویاری، تولید سالانه هشت هزار و 340 تن گوشت ماهی خاویاری و 400 تن خاویار با اشتغال زایی چهار هزار و 800 نفر خواهد بود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۸۵۷۴

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: نیروهای یگان حفاظت شیلات، جهت حفاظت از دام های خاویاری استان عملیاتی را در حوزه استحفاظی گمیشان برگزار کردند.
سید جواد قدس علوی ادامه داد: در این عملیات نیروهای گروه ویژه این یگان جهت مقابله با صیادان غیر مجاز و حفاظت از دام های خاویاری طی یک عملیات دریایی، دو صیاد غیر مجاز شناسایی و از آنها یک دستگاه قایق موتوری 5 قوه اسب ، یکدستگاه جی پی اس، مقدار 10 کیلوگرم ماهی استخوانی و تعداد دو شاخه لنگر را از آنان کشف و ضبط کردند.
به گفته وی این عملیات در حوزه استحفاظی پایگاه گمیشان حوالی شرکت تعاونی پره خزر و توسط سه فروند شناور گلف با 13 سرنشین از مامورین یگان حفاظت شیلات استان برگزار شد.
این مقام مسئول در استان گلستان، خاطرنشان ساخت: همچنین با اجرای دستور بازپرس عمومی و انقلاب شهرستان گمیشان، مبنی بر بررسی دام های موجود در منزل یکی از اهالی روستای چارقلی یک مرحله گشت مشترک ساحلی فی مابین نیروهای این یگان و نیروهای انتظامی شهرستان گمیشان، برگزار شد.
نیروهای یگان حفاظت شیلات گلستان، با رعایت موازین شرعی و قانونی و حفظ حقوق شهروندی، تعداد 15 کیسه حدودا 225 رشته از دام های ماهیان استخوانی غیر مجاز کشف کردند که دام های کشف شده طی صورت جلسه ای تحویل اداره شیلات شهرستان گمیشان داده شد.
وی اذعان داشت: در پی این عملیات ها، صیادان غیر مجاز از سوی نیروهای یگان حفاظت شیلات استان به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گمیشان منتقل شدند.
قدس علوی در ادامه گفته های خود به رونق صنعت پرورش میگو در گلستان اشاره کرد و تاکید داشت: مجتمع پرورش میگو گمیشان تنها مرکز پرورش این میگو در شمال کشور است که با تولید میگوی منحصربفرد و دارای کیفیت بالا، توانسته است استان گلستان را در رده سوم تولید این محصول در کشور قرار دهد.
این مقام مسئول در استان گلستان بیان داشت: یکی از مهم ترین طرح هایی که شیلات استان درصدد اجرایی کردن آن است، طرح پرورش ماهی در قفس و پن* است که تاکنون چهار منطقه مناسب برای اجرای این طرح مشخص شده و در دو منطقه طرح اجرایی و به تولید رسیده است.
وی با اشاره به دیگر فعالیت های اداره کل شیلات استان در این زمینه تصریح کرد: سه طرح دیگر از جمله پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی با استفاده از چاه های دو منظوره کشاورزی و پرورش میگو، در اولویت کاری شیلات استان است که با اجرایی شدن هر یک از این طرح ها پیشرفت عظیمی در اقتصاد و اشتغال زایی منطقه و کشور شکل خواهد گرفت.
به گفته این مقام مسئول در استان گلستان، چشم انداز تدوین شده در افق 1404 برای طرح پرورش ماهی در قفس، تولید هشت هزار تن ماهی و ایجاد زمینه اشتغال برای دو هزار و 880 نفر است.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، تاکید کرد: همچنین چشم انداز شیلات استان در افق 1404، در مجتمع های پرورش ماهیان خاویاری، تولید سالانه هشت هزار و 340 تن گوشت ماهی خاویاری و 400 تن خاویار با اشتغال زایی چهار هزار و 800 نفر خواهد بود.
 
*طرح پرورش ماهی در قفس و پن، به عنوان طرح ملی اقتصاد مقاومتی در شیلات گلستان، با هدف کمی 8000 تن تولید در افق 1404، مطرح شده است. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار