به گزارش گروه بینالملل مانا، دومین شناور حمل گاز طبیعی مایع با نام MOL FSRU Challenger در هفتم فوریه 2018، آغاز به کار کرد. این شناور که 151 هزار و 500 DWT گنجایش دارد، از حوضچه ای واقع در بندرمنطقه تیول از توابع استان هاتای در جوار دریای مدیترانه، به آب انداخته شد.
به گفته وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، این کشتی قابلیت جابجایی 20 میلیون متر مکعب LNG در روز را داراست.
برات آلبایراک افزود: کشتی مذکور که با پرچم باهاما فعالیت میکند، ظرفیت ذخیرهسازی 263 هزار مترمکعب LNG را داراست و همچنین قابلیت بارگیری مجدد LNG و نیز حمل گاز را نیز دارد.
وی با اشاره به ویژگی های برجسته این شناور تصریح کرد: از ویژگیهای برجسته این کشتی آن است که میتواند صادرات مجدد LNG را انجام دهد و نیزبرای مناطق همجواری که در آنها کشتی پهلو میگیرد سوخت LNG تأمین کند.
خبرگزاری محلی ترکیه به نقل از آلبایراک اعلام کرد: تا سال 2023، ترکیه ظرفیت ذخیرهسازی گاز خود را از سطح کنونی _ 3.5 میلیون متر مکعب_ که از ذخایر دریاچه نمک و شهر سیلیوری (Silivri) به دست میآید، به 10 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد. هدف ترکیه توانایی ذخیرهسازی حداقل 20 درصد از مصرف سالانه گاز این کشور است.
لازم به ذکر است، اولین ترمینال شناور واردات LNG این کشور موسوم به ترمینال ETKI LNG کار خود را از دسامبر 2016 آغاز کرد. همچنین در نزدیکی شهر کاکماکلی، ازمیر، یک شناور به ظرفیت 145 هزار DWT در حال ساخت از سوی شرکتهای Kolin و Kalyon است. این شناور نیز قابلیت انتقال 20 میلیون متر مکعب در روز را دارد.