پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اقدامات مربوط به اجرای تصمیم نامه سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) مبنی بر استفاده از سوخت کم گوگرد برای شناورها بر اساس ضمیمه ششم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها، گفت: برای حصول اطمینان از کشتیرانی پاک تر و سبز، سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) قوانین و مقررات سخت گیرانه ای در قالب کنوانسیون مارپل تصویب کرده است.
وی ادامه داد: از آنجا که دولت جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه سال 1381 به ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل ملحق شده است، ملزم به اجرای مصوبات این کنوانسیون بین المللی در راستای کاهش آلودگی های دریایی است.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: براساس این کنوانسیون از سال 2020 میلادی، تمام کشتی هایی که در آبهای بین المللی تردد می کنند، ملزم به استفاده از سوخت نیم درصد گوگرد، خواهند شد.
وی اذعان داشت: با اجرایی شدن این ضمیمه از کنوانسیون مارپل، آلودگی های دریایی ناشی از سوخت شناورها کاهش خواهد یافت که این امر از نظر محیط زیست دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
به گفته فرشچی این امر فرصت ها و تهدیداتی را نیز برای کشور خواهد داشت که امید است هر چه سریعتر شاهد اجرایی شدن آن در راستای کاهش آلودگی های دریایی ناشی از سوخت شناورها باشیم.
معون سازمان محیط زیست با بیان اینکه تامین سوخت کم گوگرد نیازمند همکاری فرابخشی است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی را برای الزام آماده سازی کشور برای تأمین سوخت، با کیفیت مورد نظر کنوانسیون مارپل انجام داده است.
وی افزود: در این راستا اقداماتی برای الزام وزارت نفت به منظور تامین سوخت کم گوگرد انجام شده است.
فرشچی در ادامه اظهار امیدواری کرد: تا سال 2020 میلادی، سوخت کم گوگرد برای شناورهای ایرانی فراهم شود تا ایران نیز بتواند نسبت به تعهدات خود در کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها (مارپل) عمل کرده و نسبت به آن پایبند باشد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، هم اکنون گوگرد مورد استفاده در سوخت شناورها از حد مجاز زیست محیطی بیشتر است که این امر باعث آلودگی بیش از پیش آب دریاها ناشی از سوخت شناورها شده است.