به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Banchero Costa در نخستین گزارش ماهانه خود در سال جاری میلادی ذره بین را به سمت بازار فله خشک در سال گذشته برد و نوشت: در سال 2017، تحویل تعداد 425 فروند فله بر با ظرفیت بیش از 20 هزار DWT به ثبت رسیده است. مجموع ظرفیت این شناورها 37 میلیون DWT گزارش شده است.
این شناورها شامل 13 فروند حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC(سه میلیون و 400 هزار DWT)، تعداد 59 فروند کیپ سایز(11 میلیون و 600 هزارDWT، تعداد 13 فروند پست- پاناماکس( یک میلیون و 200 هزارDWT)، تعداد 100 فروند پاناماکس(هشت میلیون و100 هزارDWT)، تعداد 161 فروند سوپراماکس (9 میلیون و هشتصد هزار DWT) و 79 فروند هندی سایز( سه میلیون DWT) هستند.
با فرض اینکه میزان تحویل شناور در سال 2018 میلادی سیر نزولی به خود گیرد، می توان پیش بینی کرد که در سال جاری میلادی تحویل شناورها در یک سطح پایین تر به حدود 25 میلیون DWT خواهد رسید.
در بخش اوراق، سال 2017 میلادی شاهد اوراق در مجموع تعداد 191 فروند شناور به ظرفیت 13 میلیون و 600 هزار DWT بود. بخشی اعظمی از شناورهای اوراق شده را فله برهای سوپراماکس با تعداد 68 فروند و ظرفیت سه میلیون و 200 هزار DWT تشکیل داد. اوراق فله برهای هندی سایز، پاناماکس و کیپ سایز به ترتیب با تعداد 47 فروند (یک میلیون و 300 هزار DWT)، تعداد 45 فروند (سه میلیون و 200 هزار DWT) و 22 فروند (سه میلیون و 700 هزار DWT) به ثبت رسیده است.
لازم به ذکر است: با توجه به میزان پایین تر تحویل شناور، ناوگان فله خشک در سال جاری میلادی با رشد دو درصدی، ریتم آرام تری را به نمایش گذارد.
در بخش سفارش ساخت شناور، تعداد 175 فروند شناور جدید با مجموع ظرفیت 24 میلیون و 200 هزار DWT سفارش داده شدند. این شناور شامل 29 فروند حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC(ظرفیت 9 میلیون و 500 هزار DWT)، تعداد 39 فروند کیپ سایز( هفت میلیون و 900 هزار DWT)، شش فروند پست پاناماکس (0.6 میلیون DWT)، تعداد 47 فروند پاناماکس (سه میلیون و هشتصد هزار DWT)، تعداد 22 فروند سوپراماکس( یک میلیون و 400 هزار DWT) و 32 فروند هندی سایز( یک میلیون DWT) است.
لازم به ذکر است: نسبت ناوگان تجاری به میزان سفارش از لحاظ شناورها 7.8 درصد و از لحاظ ظرفیت 10.7 درصد است.
ناوگان فله خشک / شناورهای با ظرفیت بالای 20 هزار DWT
ناوگان سوپراماکس، بزرگترین ناوگان به لحاظ عددی با تعداد سه هزار و 153 فروند شناور را به خود اختصاص می دهد، افزون بر این، ناوگان هندی سایز با تعداد دو هزار و 397 شناور، پاناماکس با تعداد دو هزار و 37 فروند و کیپ سایز با تعداد یک هزار و 347 شناور، به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار می گیرند.
فله بر کیپ سایز با ظرفیت در مجموع 246 میلیون و200 هزار DWT، سهم 32 درصدی از ظرفیت کلی ناوگان فله خشک را به خود اختصاص می دهد. از سوی دیگر، ترکیب ناوگان فله بر پاناماکس و سوپراماکس سهم 43 درصدی از ظرفیت کلی فله خشک را تشکیل می دهد، ظرفیت آنها از لحاظ DWT، به ترتیب 159 میلیون و 200 هزار و 175 میلیون و 300 هزار DWT است.
مالکان یونانی دست کم 19 درصد از ناوگان تجاری فله خشک از لحاظ شناور را در ید خود دارند، مالکان ژاپنی و چینی نیز دست کم به ترتیب سهم 17 و 14 درصد از ناوگان تجاری فله خشک را به خود اختصاص داده اند.
روند افزایش سایز شناور فله بر همچنان استمرار دارد، به طوری که در حال حاضر شاهد حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC با ظرفیت 400 هزار DWT، کیپ سایز با ظرفیت 210 هزار DWT، پست پاناماکس با ظرفیت 100 هزار DWT وفله برهای آلتراماکس با ظرفیت 65 هزار DWT هستیم.
در سال 2017، تعداد 110 فروند فله بر به یاردهای چینی سفارش داده شد، از این تعداد 37 فروند کیپ سایز بودند که عمدتا به صنایع سنگین Jinhai و کشتی سازی ShanghaiWaigaoqiao این کشور سفارش داده شدند. افزون بر این، کشتی سازی های ژاپن سفارش ساخت تعداد 26 فروند شناور را دریافت کردند، از این تعداد 13 فروند کیپ سایز، هفت فروند آلتراماکس، سه فروند پست- پاناماکس و سه فروند حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC بودند. سفارش ساخت 21 فروند دیگر نیز به یاردهای فیلیپین داده شد، ازاین تعداد 19 فروند پاناماکس و دو فروند آلتراماکس به ثبت رسیده است.
در سال 2017، بازار فله بر کیپ سایز شاهد میانگین نرخ اجازه زمانی 15 هزار و 100 دلار در روز بود که نسبت به نرخ کرایه حمل در سال 2016، رشد 105 درصدی را به نمایش گذاشت. تقاضای قوی واردات سنگ آهن و ذغال سنگ چین در نتیجه تولید قوی فولاد و بهبود در فعالیت های صنعتی، سبب افزایش نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز شد.
در سال گذشته میلادی، بازار فله بر پاناماکس شاهد میانگین نرخ اجاره زمانی 9 هزار و 800 دلار در روز بود که نسبت به سال 2016، رشد 75 درصدی را به نمایش گذاشت. محمولات غلات از حوزه آتلانتیک و هم چنین افزایش کارگوهای ذغال سنگ در منطقه پاسیفیک از عوامل محرک زا افزایش نرخ کرایه حمل بودند.
بازار سوپراماکس در سال 2017 میلادی میانگین نرخ اجاره زمانی9 هزار و 400 دلار را تجربه کرد که نسبت به سال گذشته، 50 درصد رشد را نشان می دهد.