به گزارش گروه بین الملل مانا کلارکسونز با اشاره به ثبت رکورد بی سابقه فعالیت بازار خرید و فروش شناورهای فله بر و کانتینری در سال 2017، نوشت: ظرفیت 93 میلیون و 200 هزار DWT در معاملات خرید و فروش سال گذشته دست به دست شد.
"استیو گوردن" مدیر عامل گروه تحقیقی کلارکسونز می گوید: رقم مذکور نشان دهنده رشد 31 درصدی نسبت به سال 2016 است.
وی در ادامه افزود: رکورد جدید ثبت شده در سال 2017، حتی بالاتر از اوج تناژهای معامله شده شامل 84 میلیون DWT در سال 2014 و 83 میلیون DWT در سال 2007 قرار می گیرد.
لازم به ذکر است: در سال 2017، 46 میلیون و 900 هزار DWT فله بر خریداری شدند که نسبت به سال 2016 رشد چهار درصدی را به همراه داشت.
گوردن با اشاره به اینکه قیمت های فله بر در سال 2017 با افزایش چشم گیری همراه بود، افزود: قیمت یک فروند فله بر کیپ سایز با میانگین سنی پنج سال، رشد 38 درصدی را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر، فروش تانکر در سالی که با ادغام خطوط کشتیرانی همراه بود، 54 درصد افزایش را نسبت به 2016 نشان داد.
در ادامه این گزارش آمده است: فعالیت خرید و فروش کشتی کانتینری برای نخستین در سال 2017، از مرز یک میلیون TEU عبور کرد. این رقم نسبت به 642 هزار TEU در سال 2015 روند افزایشی قابل توجهی را نشان می دهد. به عبارت دیگر نسبت به سال 2007 رشد سه برابری و نسبت به ظرفیت TEU فروخته شده در سال 1997، رشد ده برابری را به نمایش می گذارد.
به لحاظ ظرفیت(DWT) نیز تعداد 289 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 13 میلیون و 200 هزار DWT در سال 2017 خرید و فروش شدند که نسبت به معامله 138 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت پنج میلیون و 600 هزارDWT در سال 2016، حکایت از شیب صعودی دارد.
بر طبق کلارکسونز، یونان در صدر لیست خریداران و فروشندگان قرار گرفت و دو میلیون و 400 هزار تناژ خالص جدید را به ناوگان خود افزود.
این گزارش در پایان نوشت: آلمان جایگاه دومین خریدار فعال را به خود اختصاص داد، ناگفته نماند، مالکان آلمانی ضرر خالص هفت میلیون و 100 هزار تناژ خالص را به ثبت رساندند. افزون بر این، مالکان ژاپن جایگاه سومین فروشنده فعال را به خود اختصاص دادند، هفت میلیون و 200 هزار تناژ خالص را فروختند و 0.6 میلیون تناژ را خریداری کردند.