به گزارش گروه بین الملل مانا در سال 2017، تعداد زیادی از خطوط کشتیرانی دوباره دست دوستی به سمت یاردها دراز کردند و حجم سفارش ساخت رشد 140 درصدی را در مقایسه با سال 2016 به نمایش گذاشتند.
این گزارش ادامه داد: در سال 2016 در واکنش به معضل ظرفیت مازاد، خطوط کشتیرانی کمتر به سراغ یاردها رفتند و روند سفارش ساخت شناورها بسیار کند بود، اما در سال 2017 با تغییر موضع خطوط کشتیرانی روند بازار تغییر کرد. بر اساس داده های آلفالاینر، در سال 2017، سفارش ساخت 671 هزار و 641 TEU ظرفیت به ثبت رسید، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، 280 هزار و 480 TEU ظرفیت ساخت سفارش گزارش شده است.
از میان 109 فروند کشتی سفارش داده شده در سال گذشته، تعداد 83 فروند در جرگه 300 هزار TEU ظرفیت قرار داشتند.
اما جالب ترین اتفاق در صنعت کشتی سازی سال 2017، سفارش ساخت 20 فروند کشتی کانتینری غول پیکر از سوی کشتیرانی های برتر کانتینری جهان پس از رکودی دو ساله بود، 11فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزار TEU از سوی کشتیرانی MSC سوئیس سفارش داده شد، از سوی دیگر، کشتیرانی فرانسه نیز از این غافله عقب نماند و 9 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزار TEU را سفارش داد.
با این وجود، داده های آلفالاینر نشان می دهد که سفارش ساخت 671 هزار و 641 TEU ظرفیت شناور در سال 2017 در مقایسه با دو میلیون و 200 هزار TEU ظرفیت در سال 2015، اندک و ناچیز است.
ناگفته نماند، در نیمه نخست سال 2015، بسیاری از مالکان یکباره به سمت سفارش ساخت شناور یورش بردند، دلیل این شتاب نیز لازم الاجرا شدن مقتضیات NOx Tier III سازمان بین المللی دریانوردی از سی و یکم ماه دسامبر سال 2015 مربوط می شد، قوانینی که ساخت کشتی را به طور چشم گیری پرهزینه تر خواهد ساخت.
علیرغم سیلی از سفارش ها در سال 2017، اما نسبت حجم سفارش به ظرفیت ناوگان به 12.6 درصد کاهش یافت، در حالی که در سال 2016، 15.7 درصد گزارش شده است. دلیل افت نسبت مذکور را می توان برداشتن یک میلیون و 200 هزار TEU ظرفیت مازاد از ناوگان جهانی دانست که مشخصا از سفارش ساخت 671 هزار و 641 TEU شناور پیشی و سبقت گرفت.
لازم به ذکر است میزان تحویل شناور در سال 2017 جهش 26.6 درصدی را به نمایش گذاشت، به عبارت دیگر ظرفیت 944 هزار TEU به آب انداخته شد.
بر طبق آلفالاینر، خروج کلی ظرفیت از ناوگان کانتینری جهان به 421 هزار و 562 TEU در سال 2017 رسید که نسبت به 664 هزار و 717 TEUسال 2016، افت 35.8 درصدی را نشان می دهد.
آلفالاینر هم چنین پیش بینی کرد، در سال 2018، شاهد افزایش سفارش ساخت شناور خواهیم بود، تعدادی از خطوط کشتیرانی مانند کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی و یانگ مینگ تایوان تمایل به سفارش بیشتر دارند، از سوی دیگر، چندین مالک غیرعملیاتی نیز مشتاق سفارش ساخت شناور بر اساس سطح مناسب قیمت هستند.
افزون بر این، انتظار می رود میزان تحویل شناور تقریبا به یک میلیون و 500 هزار TEU افزایش یابد، از سوی دیگر، اوراق نقش مهمی را بر عهده دارد و در حدود 350 هزار TEU ظرفیت از ناوگان جهانی برداشته خواهد شد.
این گزارش در پایان نوشت: در سال 2018 رشد ناوگان جهانی 5.6 درصد خواهد بود، در حالی که رشد 3.7 درصدی برای سال 2017 به ثبت رسیده است.